لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

معاون وزارت بهداشت برخی از اعضای ستاد ملی را در اوج‌گیری دوباره کرونا مقصر دانست


ایرج حریرچی
ایرج حریرچی

معاون وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین، ضمن هشدار دوباره در مورد افزایش مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا، برخی از اعضای ستاد ملی کرونا را در اوج‌گیری دوباره همه‌گیری مقصر دانست.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، در یک برنامه خبری تلویزیون گفت که برخی از اعضای ستاد ملی کرونای ایران «مانع از آن شده‌اند» که این وزارتخانه از تعطیلات نوروز برای پایین آوردن آمار کرونا بهره بگیرد.

او گفت: «تاکید وزارت بهداشت این بود که از فرصت طلایی نوروز برای کاهش آمار کرونا استفاده کنیم و مانند سال گذشته که همه جا تعطیل بود امسال نیز همان گونه شود و جلوی مسافرت‌ها گرفته شود.»

اما به گفته این مقام برخی از اعضای ستاد ملی که او گفت نمی‌تواند معرفی‌شان کند «مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم».

اکثر اعضای ستاد ملی کرونای ایران را وزرا و مقامات دولت حسن روحانی تشکیل می‌دهند، اما در کنار آنها دادستان کل کشور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده نیروی انتظامی، و رئیس سازمان حج و زیارت نیز می‌نشینند.

معاون وزارت بهداشت توضیح نداده است که اعضایی که مانع اقدامات ضروری شدند با چه توجیهی دست به این اقدام زده‌اند.

در اسفندماه ۹۹ و در روزهای منتهی به عید نوروز، مقام‌های دولتی باوجود هشدارهای کارشناسان، مانع جدید در جلوگیری از سفرهای نوروزی شهروندان ایجاد نکردند و تنها ضمن خواهش و التماس هشدار دادند که وضعیت کرونا پس از تعطیلات نوروز، به رفتار مردم بستگی دارد.

حال در چند روزی که از پایان تعطیلات نوروز می‌گذرد، وضعیت همه‌گیری در کشور بسیار وخیم شده است.

بر اساس تازه‌ترین اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه، ۱۷۴ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در ایران جان باختند، و طی همین مدت، ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد.

به گفته آقای حریرچی، تعداد شهرهای قرمز در کشور نسبت به دو سه روز گذشته سه برابر شده است: «در حال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹ شهر نارنجی و ۱۱ شهر در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.»

ایرج حریرچی گفت: «شیب ابتلا به کرونا در کشور موشکی شده... و پیش‌بینی می‌کنیم موج چهارم بدتر از موج‌های قبلی باشد.»

او حتی پیش‌بینی کرده است که آمار روزانه مرگ و میر به ۶۰۰ نفر نیز برسد.

این در حالی است که منابع مستقل و حتی بعضی منابع رسمی بارها اعلام کرده‌اند که شمار قربانیان کرونا در ایران دست‌کم سه تا چهار برابر آمار رسمی است.

XS
SM
MD
LG