لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

مقامات بهداشتی ایران: «افزایش ابتلا» در شش استان، «کاهش ۷۰ درصدی» مرگ


ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران، می‌گوید که مرگ ناشی از ویروس کرونا در ایران، نسبت به زمان اوج این بیماری، ۷۰ درصد کاهش داشته است.

او که روز شنبه، ششم اردیبهشت، در یک نشست خبری سخن می‌گفت همچنین از «کاهش ۵۰ درصدی» موارد بستری ناشی از کرونا خبر داد.

آقای حریرچی گفته است که در اکثر استان‌های کشور روند نزولی بیماری «به صورت قابل توجهی» مشاهده می‌شود.

او گزارش تفکیکی از وضعیت استان‌های مختلف ارائه نداد. مقام‌های وزارت بهداشت در هفته‌های اخیر هیچ گزارشی درباره وضعیت ابتلا یا مرگ و میر در استان‌های مختلف ارائه نداده‌اند.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران، تا روز جمعه، پنجم اردیبهشت‌ماه، ۵۵۷۴ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند و مجموع کل بیماران مبتلا به ۸۸ هزار و ۱۹۴ نفر رسیده است.

افزایش ابتلا به کرونا در شش استان

در همین حال محمدمهدی گویا، رئيس مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، گفت که در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی،‌ تهران و فارس «شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا هستیم».

او که روز شنبه در یک نشست دانشگاهی در خراسان جنوبی سخن می‌گفت، تاکید کرده است که این استان‌ها «مهمان‌پذیر و پرتردد» هستند.

آقای گویا هشدار داده است که «بیماری کرونا در کشور چندین موج خواهد داشت» و باید برای مواجهه با آن آمادگی کافی داشت.

روز جمعه نیز مقام‌های محلی در استان‌های خوزستان و زنجان خبر از افزایش شیوع این بیماری و «نگران‌کننده» بودن وضعیت داده‌ بودند.

علت اصلی افزایش ابتلا به کرونا در استان‌های مختلف افزایش تردد مردم اعلام شده است.

از ۲۳ فروردین امسال، دولت ایران اعلام کرد که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را که شامل سخت‌گیری‌هایی در رفت و آمد و فعالیت مشاغل بود به طرح فاصله‌گذاری هوشمند تغییر می‌دهد.

این تغییرات که در استان‌های ایران جز تهران از ۲۳ فروردین و در تهران از ۳۰ فروردین اعمال شد، منجر به افزایش ترددهای درون‌شهری و بین شهری و شروع به کار برخی مشاغل و بازگشت بخش مهمی از کارمندان دولت به محل کار خود شده است.

با وجود انتشار خبرهای متعدد درباره افزایش مبتلایان به کرونا در برخی استان‌ها، مقام‌های وزرات بهداشت می‌گویند وضعیت خطرناک نیست.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت روز جمعه ۵ اردیبهشت گفت: «هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست».

XS
SM
MD
LG