لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

کاهش رعایت اصول بهداشتی به یک‌چهارم همزمان با افزایش قربانیان کرونا در ایران


سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران
سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران

سخنگوی تازه وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه، ۲۲ خرداد، با ذکر این‌ که «پروتکل‌های بهداشتی در اکثر شهرها به درستی رعایت نمی‌شود»، خبر داد که تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور از رقم ۸ هزار نفر عبور کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او گفت: «گزارش‌ها حاکی از این است که پروتکل‌های بهداشتی در اکثر شهرها به درستی رعایت نمی‌شود و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به یک چهارم کاهش پیدا کرده است.»

سیما سادات لاری افزود: «تاکنون ۱۸۰ هزار و ۱۵۶ نفر به‌ طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۸ هزار و ۵۸۴ نفر رسید.»

به گفته او، در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۲ خرداد) بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی دو هزار و ۲۳۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: «۲۷۲۸ نفر از بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش‌های آی سی یو قرار دارند.»

خانم سادات لاری اضافه کرد: «استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، کرمان و هرمزگان در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند.»

آمار وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در ایران در حالی منتشر می‌شود که پیش از این برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر وزارت بهداشت را به پنهانکاری درباره آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا متهم کرده‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیش از این در گزارشی تعداد جان‌باختگان را دو برابر و تعداد مبتلایان را ۸ تا ۱۰برابر آمار وزارت بهداشت برآورد کرده بود.

سخنگوی وزارت بهداشت روز چهارشنبه راهبرد اصلی این وزارتخانه را قطع زنجیره انتقال عفونت برای شکست کووید ۱۹ اعلام کرد و خواستار خودداری از تجمع و سفر غیرضروری و استفاده از ماسک در فضاهای عمومی شد.

با این حساب بر اساس شواهد موجود و اوج گرفتن و «خیز» دوباره بیماری در ایران در چند هفته گذشته به نظر می‌رسد که مسئولان مربوطه در اجرای این راهبرد موفق نبوده‌اند.

با وجود انتشار این خبرها و افزایش آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران و عدم تمایل به استفاده از ماسک در فضای عمومی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از برپایی نماز جمعه در همه شهرها و استان‌هایی که در وضعیت «زرد» قرار دارند خبر داده است.

XS
SM
MD
LG