لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

معاون وزیر بهداشت ایران: ۱۸۰ میلیون دلار از بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی وام می‌گیریم


معاون توسعه وزیر بهداشت ایران روز شنبه گفت که مقدمات اخذ وام ۵۰ میلیون دلاری از بانک جهانی فراهم شده است.

به گفته کامل تقوی‌نژاد، این وام برای خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا «با هماهنگی سازمان جهانی» بهداشت صرف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، او همچنین از دریافت ۱۳۰ میلیون دلار وام از بانک توسعه اسلامی خبر داد.

دفتر مرکزی این بانک که با مشارکت ۲۲ کشور اسلامی ایجاد شده، در شهر جده عربستان قرار دارد.

اما در حالی که تلاش‌‌ ایران برای دریافت وام از بانک جهانی ادامه دارد، در فهرست تازه کشورهای دریافت‌کننده کمک‌ مالی از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، نام ایران به چشم نمی‌خورد.

این فهرست را روز شنبه، ۳۰ فروردین، خبرگزاری رویترز منتشر کرد.

در این فهرست نام کشورهای مختلفی از جمله افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، هند، لبنان و یمن به چشم می‌خورد. بیشترین وام اعطایی به کشور هند به ملبغ یک میلیارد دلار تعلق گرفته است.

این کمک‌های اضطراری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا از سوی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به کشورهای مختلف تعلق می‌گیرد.

حکومت ایران نیز در دوران بحران کرونا از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام پنج میلیارد دلاری کرده است.

آمریکا مخالف پرداخت وام این نهاد بین‌المللی به ایران است و می‌گوید تضمینی وجود ندارد که جمهوری اسلامی این مبالغ را به جای مبارزه با کرونا، صرف تقویت اقتصاد تضعیف‌شده خود یا کمک به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش در منطقه نکند.

مایک پومپئو روز ۲۷ فروردین در یک مصاحبه تلویزیونی گفت آمریکا کمک‌های بشردوستانه واقعی را به مردم ایران پیشنهاد کرده اما قصد ارسال پول نقد به ایران را ندارد.

وی تاکید کرد پول ارسالی به ایران در دسترس مردم قرار نخواهد گرفت و صرف «اهداف فاسد خواهد شد».

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت جمهوری اسلامی خود برای مبارزه با کرونا پول دارد و رهبر جمهوری اسلامی «میلیاردها دلار ذخیره دارد».

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در واکنش به مخالفت آمریکا با اعطای وام بانک جهانی به ایران گفته است: «آمریکا باید درک کند نهادهای بین‌المللی ملک و دارایی آنها نیست.»

او همچنین گفت که ایران «سال‌ها حق عضویت صندوق بین‌المللی پول را پرداخت کرده‌» و امیدوار است که این نهادها مستقل عمل کنند.

XS
SM
MD
LG