لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

آمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به ۱۲۴ نفر رسید، مبتلایان ۴۷۴۷ نفر


کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تا روز جمعه به ۴۷۴۷ نفر رسیده است. تعداد قربانیان این بیماری در ایران نیز ۱۲۴ نفر اعلام شد.

آقای جهانپور روز جمعه، ۱۶ اسفند، در سخنانی که از شبکه خبر تلویزیون ایران پخش شد، اعلام کرد که از ظهر روز پنج‌شنبه تاکنون، ۱۲۳۴ نفر دیگر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند.

طی همین مدت ۱۷ تن نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

بر اساس آمار تازه روز جمعه، ایران در حال حاضر از نظر تعداد ابتلا به ویروس پس از چین و کره جنوبی در مقام سوم و از نظر تعداد تلفات پس از چین مقام دوم را دارد.

وی برخلاف روزهای دیگر، آمار تفکیکی مبتلایان در استان‌ها را به طور زنده اعلام نکرد، اما خبرگزاری ایرنا این ارقام را منتشر کرده است.

این آمار شامل تعداد همه مبتلایان در استان‌ها از ابتدای شیوع کرونا در ایران به این شرح است: تهران ۱۴۱۳ نفر، گیلان ۴۲۴ نفر، قم ۵۲۳ نفر، مرکزی ۲۲۸ نفر، قزوین ۱۷۶ نفر، البرز ۳۰۲ نفر، اصفهان ۳۸۸ نفر، فارس ۸۱ نفر، خوزستان ۶۳ نفر، لرستان ۸۰ نفر، کردستان ۴۲ نفر، آذربایجان شرقی ۷۵ نفر، آذربایجان غربی ۱۱ نفر، اردبیل ۴۰ نفر، خراسان رضوی ۸۹ نفر، خراسان جنوبی ۱۸ نفر و خراسان شمالی ۱۵ نفر.

تعداد مبتلایان در سایر استان‌ها نیز عبارت است از سیستان و بلوچستان ۲۱ نفر، کرمان ۲۵ نفر، کرمانشاه ۲۷ نفر، بوشهر ۵ نفر، یزد ۵۷ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۶ نفر، چهارمحال و بختیاری ۱۴ نفر، زنجان ۵۰ نفر، سمنان ۱۱۴ نفر، ایلام ۱۳ نفر، مازندران ۳۰۱ نفر، گلستان ۱۰۴ نفر، هرمزگان ۱۹ نفر و همدان ۲۳ نفر.

سخنگوی وزارت بهداشت روز جمعه همچنین تهران را یکی از کانون‌های اصلی ابتلا به کرونا در ایران اعلام کرد و در عین حال از ترافیک سنگین مسیرهای منتهی به استان‌های شمالی ایران به‌شدت انتقاد کرد.

وی به مسافران هشدار داد اجازه ورود به استان‌های شمالی به آنها داده نخواهد شد و مجبورند به شهرهای خود بازگردند.

آقای جهانپور به همین علت، تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی و کاهش ساعات اداری را برای ایران با توجه به مسائل فرهنگی مناسب ندانست و گفت برخلاف سایر کشورها، این تصمیم مناسبی برای ایران نیست.

انتشار خبر ترافیک سنگین محورهای شمالی در حالی مطرح شده که مقام‌های وزارت بهداشت بارها از مردم خواسته‌اند در منازل و شهرهای خود بمانند و با خودقرنطینه کردن از شیوع بیشتر کرونا در ایران خودداری کنند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز پنج‌شنبه حتی به موضوعی چون «بی‌خیالی» و «شوخی» با کرونا از سوی برخی مردم ایران اشاره کرد و هشدار داد که دست‌کم گرفتن این ماجرا، کشور را برای طولانی‌مدت گرفتار می‌کند.

خبرگزاری ایلنا نیز در گزارشی از بی‌توجهی مردم تهران به این موضوع انتقاد کرده و از قول محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نوشت: «نظرسنجی که در سه روز گذشته از تهرانی‌ها گرفته شد، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم احتمال ابتلای خود و خانواده خودشان به کرونا را خیلی زیاد نمی‌دانند.»

به گفته وی، «درک مردم از خطر، درک متفاوتی با آن چیزی است که باید از طریق پیام‌ها منتقل می‌شد» و با توجه به اعتماد بیشتر مردم به پزشکان نسبت به مدیران، خواستار ورود جدی پزشکان به مقوله آموزش و اطلاع‌رسانی مردم شده است.

در همین زمینه شماری از دست‌اندرکاران رسانه‌های گیلان نیز در نامه‌ای خطاب به استاندار این استان نوشته‌اند که ارائه نشدن آمار واقعی به مردم، یکی از علت‌های جدی نگرفتن خطر کرونا است.

گیلان نیز همچون تهران و قم از کانون‌های اصلی آلودگی کرونا در ایران است و وضعیت در این سه استان بحرانی گزارش می‌شود.

منابع: شبکه خبر، ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG