لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

معاون وزیر: سیستم گرمایشی ۱۳۶ هزار کلاس درس استاندارد نیست


آتش‌سوزی مدرسه دخترانه در زاهدان که به مرگ چهار دانش‌آموز انجامید
آتش‌سوزی مدرسه دخترانه در زاهدان که به مرگ چهار دانش‌آموز انجامید

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس ایران می‌گوید، سیستم گرمایشی ۱۳۶ هزار کلاس درس در کشور «از استانداردهای لازم برخوردار نیست».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهرالله رخشانی‌مهر روز شنبه ۶ بهمن گفت: «به دلیل اینکه عمده این مدارس در استان سیستان و بلوچستان و یا مناطقی قرار گرفته که فاقد گاز شهری هستند در حال حاضر امکان استانداردسازی آنها وجود ندارد».

وی استفاده از گازوئیل را یک راه جایگزین برای ایمن‌سازی سیستم گرمایشی کلاس‌های درس دانست و در عین حال گفت که در برخی از این استان‌ها و از جمله استان‌های مرزی امکان تأمین سوخت گازوئیل برای این سیستم گرمایشی وجود ندارد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس ایران خبر داد که در صورت تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در صحن مجلس، سهم سازمان نوسازی مدارس از درآمدهای ناشی از افزایش قیمت گاز از ۲۰ به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته آقای رخشانی‌مهر، در صورت تصویب این مصوبه در صحن مجلس و همچنین همکاری دیگر دستگاه‌های مرتبط مانند شرکت گاز و وزارت نفت، در مدت دو سال سیستم گرمایشی همه مدارس کشور و از جمله مدارس استان‌های مرزی و مناطق روستایی فاقد گاز، ایمن خواهند شد.

در سال‌های اخیر چندین بار دانش‌آموزان مدارس ایران به دلیل استفاده از چراغ‌های نفتی طعمه آتش شده‌اند.

از جمله صبح سه‌شنبه ۲۷ آذر واژگون شدن یک چراغ نفتی در کلاس دبستان و پیش دبستانی غیرانتفاعی دخترانه «اسوه حسنه» به حریق انجامید و چهار دانش آموز فوت شدند.

پس از این حادثه قاسم احمدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت که دو سوم مدارس کشور به مرمت و نوسازی نیاز دارند.

با این حال آقای رخشانی‌مهر روز شنبه گفت که ۱۸ درصد مدارس ایران باید مقاوم‌سازی و ۱۲ درصد نیز باید تخریب و بازسازی شوند.

به‌دنبال وقوع زمین‌لرزه در استان کرمانشاه که بر اثر آن ۸۰ مدرسه به طور کامل تخریب شد، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، از ایمن نبودن یک سوم مدارس در ایران خبر داده بود.

آقای بطحایی اعتباراتی را که هر ساله در لایحه بودجه برای بازسازی مدارس در نظر گرفته می‌شود ناکافی دانسته و ابراز امیدواری کرده بود که در برنامه ششم توسعه، این مدارس نوسازی شوند.

با استفاده ازخبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا و رادیو فردا / ا. م./ س.ن
XS
SM
MD
LG