لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

عضو کمیسیون امنیت ملی: مذاکرات برجام احتمالا به شورای عالی امنیت ملی سپرده می‌شود


یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که برجام از «اولویت نظام خارج شده است» و شورای عالی امنیت ملی قرار است درباره ترکیب هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای تصمیم‌گیری کند.

فداحسین مالکی روز پنجشنبه اول مهر به سایت «انتخاب» گفت که مدیریت تیم مذاکرات احتمالا برعهده دبیرخانه شورای عالی امنیت خواهد بود و یکی از معاونان امیرعبداللهیان در راس تیم مذاکره قرار می‌گیرد.

به گفته او، برجام در دولت ابراهیم رئیسی از اولویت نظام خارج شده و «قرار است گروهی برای پیگیری این پرونده مشخص شود و کار را ادامه دهد تا چندان فرسایشی نباشد».

مذاکرات ایران با کشورهای باقی‌مانده در برجام به علاوه آمریکا پس از انجام شش دور در وین، از ۳۰ خرداد امسال متوقف شده و به گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، قرار است ظرف «چند هفته آینده» از سر گرفته شود.

تروئیکای اروپایی و آمریکا که نگران عدول تهران از تعهدات خود در برجام و پیشرفت‌های هسته‌ای آن هستند، بارها تاکید کرده‌اند که مذاکرات برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات‌شان باید سریعا از سر گرفته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به سایت «انتخاب» گفته که دولت ابراهیم رئیسی قائل به این موضوع است که «در مذاکره، هدف مشخص است».

به گفته فداحسین مالکی، «اگر آمریکایی‌ها، لغو همه تحریم‌ها را پذیرفتند، ایران هم این کار را می‌پذیرد و ادامه می‌دهد اما اگر قرار باشد ماجرای همان آش و همان کاسه برقرار باشد دشوار است».

ایالات متحده اردیبهشت ۹۷ در دولت دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه ایران وضع کرد که اوضاع اقتصادی کشور را به شدت متلاطم کرد و باعث افزایش شدید قیمت ارزهای خارجی و کالاهای اساسی شد.

ایران یک‌سال بعد به تدریج از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرد و حتی پروتکل الحاقی برای بازرسی سرزده بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای خود را متوقف کرد.

ایران در حال حاضر، بر اساس آخرین گزارش فصلی آژانس، تولید اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده خود را به بیش از ۱۰ کیلوگرم و میزان اورانیوم ۲۰ درصدی‌اش را نیز به بیش از ۸۴ کیلوگرم رسانده است. این میزان در مقایسه با وضعیت سه ماه پیش، جهش چشم‌گیری را نشان می‌دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته که ایالات متحده آماده بازگشت به برجام است منوط به این‌که ایران «کامل» به تعهدات خود پایبند باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی در بخش دیگری از اظهاراتش، احتمال داده که علی باقری کنی در راس تیم مذاکره‌کننده ایران قرار گیرد.

فداحسین مالکی در مورد این‌که آیا تیم مذاکره کننده دولت جدید، چارچوب‌های گفت‌وگوهای وین را خواهد پذیرفت؟ گفت: «چارچوب‌هایی که منطبق با لغو همه تحریم‌ها باشد می‌پذیریم».

بر اساس مصاحبه سایت «انتخاب» و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG