لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

رزمایش نیروی هوایی ارتش ایران در میانه تنش با غرب بر سر برنامه هسته‌ای تهران


تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۹ مهر از آغاز رزمایش سالانه نیروی هوایی در سراسر کشور خبر داد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، بمب‌افکن‌ها، جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از سلاح‌های سنگین از جمله موشک‌های هدایت لیزری در این رزمایش شرکت دارند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران، گزارش داده که این رزمایش با رویکرد «شبکه‌ محوری و پشتیبانی سامانه‌های عملیاتی، اطلاعاتی و آماری در شبکه یکپارچه ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود».

در فیلم پخش شده از تلویزیون ایران، جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها شامل هواپیماهای اف-۴ و اف-۵ ساخت آمریکا و «صاعقه» ساخت ایران حضور داشتند. در این رزمایش همچنین جنگنده‌های روسی به کار گرفته شده‌اند.

ایران جنگنده‌های آمریکایی را قبل از ممنوعیت فروش آن‌ها از سوی واشینگتن پس از انقلاب بهمن ۵۷ خریداری کرده است.

تلویزیون ایران همچنین پهپادها و عملیات سوختگیری هوایی را نشان داد. گفته می‌شود که ۱۰ پایگاه هوایی ارتش ایران در این مانور شرکت دارند. ایران ۱۲ پایگاه هوایی دارد.

حمید واحدی گفته است که پهپاد «کمان-۱۲» نیروی هوایی ارتش با استفاده از بمب‌های هوشمند، نقطه‌زن و ارتقا یافته قائم در این رزمایش «با موفقیت» اهداف مورد نظر را هدف قرار دادند.

این رزمایش یک هفته پس از برگزاری رزمایش دو روزه پدافند هوایی ایران در صحرای مرکزی کشور با حضور ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد.

ایران به طور مرتب چنین رزمایش‌هایی را برگزار کرده و می‌گوید که آمادگی رزمی سربازان خود را ارزیابی کرده و توانایی‌های نظامی کشور را به نمایش می‌گذارد.

ارتش ایران روز ۹ مهر یک رزمایش زمینی را در میانه افزایش تنش‌ها با جمهوری آذربایجان در شمال غرب کشور برگزار کرد.

انجام این رزمایش‌ها در حالی است که تنش بین ایران و کشورهای غربی بر سر احیای برجام و همچنین با اسرائیل در مورد گسترش فعالیت‌های هسته‌ای تهران بالا گرفته است. ایران به رغم گذشت شش ماه از آخرین دور مذاکرات برای احیای برجام، هنوز تاریخی برای از سرگیری آن اعلام نکرده است.

آمریکا و اسرائیل گفته‌اند که اگر ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد و حاضر به انجام تعهداتش در چارچوب برجام نباشد، طرح‌های جایگزین را دنبال خواهند کرد که می‌تواند اشاره‌ای به عملیات‌های مخفی و احتمالا اقدام نظامی باشد.

با استفاده از خبرگزاری‌های تسنیم، آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG