لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

حمایت خانه تئاتر از تحریم جشنواره فجر؛ خانه سینما خواستار همکاری با صداوسیما شد


نشست خبری هیئت مدیره خانه سینما در مهرماه ۹۷
نشست خبری هیئت مدیره خانه سینما در مهرماه ۹۷

در حالی که خانه تئاتر ایران از هنرمندان تحریم‌کننده جشنواره فجر حمایت کرده است، خانه سینما در بیانیه‌ای خواستار ادامه همکاری با صداوسیما شد.

خانه تئاتر در بیانیه‌ای تحریم جشنواره تئاتر فجر را «اعتراضِ مدنی» خواند و تأکید کرد که باید این اعتراض را «برکت قلمداد کرد نه با واژگانی نظیر خودی و غیرخودی، یا اغتشاش و به هم زدن نظم جامعه بر طبلِ اشتباهات گذشته بکوبیم».

در این بیانیه تأکید شده که «از فضای تهدید و ارعاب جز ناامیدی و مرگ چیزی دیگر نمی‌زاید».

خانه تئاتر همچنین از مسئولان خواست که «از برخوردهای احساسی و عجولانه با تهدیدهایی نظیر ممنوعیت کاری و حرفه‌ای برای هنرمندان معترض دوری کرده و اجازه دهند اعتراض‌های مدنی شکل و راه خود را ادامه دهند تا در آینده شاهد جامعه‌ای آرام و عاری از خشونت باشیم».

روز شنبه نیز اعلام شد که کارگاه‌ها و اجراهای یوجینو باربا و رومئو کاستلوچیه، دو هنرمند ایتالیایی، در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر لغو شده است.

طی روزهای گذشته و در پی سرنگون کردن هواپیمای مسافربری بر شمار هنرمندانی که از جشنواره‌های فجر انصراف داده‌اند افزوده شده است. اما همزمان، برخی رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی این هنرمندان را تهدید کرده‌اند.

در همین زمینه رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان، پس از دادن فراخوان برای برگزاری مراسم در همدردی با قربانیان این حادثه، به مدت چند ساعت بازداشت شد.

در این باره محمدصادق کوشکی، کارشناس تلویزیون جمهوری اسلامی، در برنامه‌ای گفته بود: «خانمی که فراخوان می‌دهی، اگر آن بچه‌های سپاه در مرز نبودند، دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت می‌رسید. شاید هم خوشش می‌آمد شاید دوست داشتی».

در واکنش به این سخنان جامعه اصناف سینمای ایران روز سه‌شنبه ۲۴ دی، از همکاران خود خواست از حضور در برنامه‌های این رسانه خودداری کنند.

پس از آن روابط عمومی سازمان صداوسیما مواضع مطرح در تلویزیون علیه سینماگران را محکوم و اعلام کرد این موضع ارتباطی با مواضع رسمی تلویزیون ندارد.

در همین حال خانه سینما روز شنبه در نشستی برای بررسی مواضع صدا و سیما در این باره، خواستار ادامه همکاری با این نهاد شد.

بر اساس اطلاعیه خانه سینما، «رؤسای صنوف خانه سینما و هیئت‌مدیره ضمن تأکید بر تداوم همکاری با تلویزیون، خواستار هماهنگی بیشتر این دو عضو بزرگ خانواده هنرهای نمایشی شدند».

خانه سینما در بیانیه خود درباره تحریم جشنواره فیلم فجر موضعی نگرفته است.

XS
SM
MD
LG