لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

ایران هرگونه اقدام برخلاف توافق اتمی را انکار کرد


بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با تأیید ضمنی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره میزان ذخیره آب سنگین ایران که اندکی بیشتر از میزان تعیین‌شده در توافق اتمی وین است گفت اما این اقدام بر خلاف تعهدات ایران در این توافق نیست.

بهروز کمالوندی شامگاه پنج‌شنبه، ۲۷ آبان، در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما تأکید کرد که جمهوری اسلامی به تعهداتش دربارهٔ ذخایر آب سنگین «عمل کرده و به آن پایبند است».

وی همچنین در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان گفت که بر اساس توافق اتمی وین افزایش ذخایر آب سنگین ایران تا زمانی که در حال عرضه آن به بازارهای بین‌المللی هستیم «مشکلی ندارد».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد که اگر در گذشته دخایر آب سنگین ایران ۱۳۰ تن و ۹۰۰ کیلو بوده و «یا الان مقداری بالاتر است» تا زمانی که ایران در حال عرضه آن برای فروش است «مشکلی ندارد و بر اساس متن برجام است».

به گفته آقای کمالوندی، اقدام خلاف توافق اتمی وین زمانی رخ می‌دهد که ایران مایل نباشد مازاد آب سنگین خود را بفروشد و «تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است».

وی اعلام کرد که ایران طبق توافق اتمی وین، تاکنون ۷۰ تن آب سنگین خود را فروخته و مذاکرات با کشورهای متقاضی دیگر به ویژه کشورهای اروپایی در این باره ادامه دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه ۲۷ آبان از ایران خواسته بود تا به تعهدات خود در برجام پایبند بماند و از تکرار زیر پا گذاشتن محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده، پرهیز کند.

به گفته این آژانس، این دومین بار است که ایران میزان آب‌سنگین ذخیره‌شده خود را به سطح بالاتر از میزان در نظر گرفته‌شده در برجام افزایش داده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته در نشست شورای حکام آژانس در گزارشی اعلام کرده بود که ذخیره آب‌سنگین ایران، اندکی بالاتر از حد مجازی است که در توافق هسته‌ای وین قید شده، اما در عین‌حال تأکید کرده بود که تهران قصد دارد تا مقداری از این ذخایر را به دیگر کشورها صادر کند.

بر پایه توافق ایران و شش قدرت جهانی، ایران مجاز نیست بیش از ۱۳۰ تن ذخیره آب سنگین داشته باشد، ماده‌ای که برای فعالیت رآکتورهایی چون اراک که ایران به بازسازی آن متعهد شده کاربرد دارد.

در همین حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که ایران در گذشته ۷۰ تن آب سنگین را در دو محموله بزرگ فروخته و مقداری که در حال حاضر آماده برای فروش است «محموله‌های بزرگی نیست».

وی اضافه کرد: «آن ۷۰ تن تولیدی چندین سال بود ولی از این به بعد ممکن است محموله‌های کوچکتر را برای فروش داشته باشیم».

به جز روسیه، آمریکا نیز از آغاز اجرایی شدن توافق اتمی وین به دنبال خرید آب سنگین ایران بود و به رغم مخالفت کنگره با این موضوع، در اواخر تیرماه اعلام شد که مبادله ۳۲ تن آب سنگین بین ایران و آمریکا، در بندر سوهار کشور عمان انجام شده است.

ایران در اردیبهشت امسال اعلام کرد که برای نگهداری و عرضه مازاد آب سنگین خود انباری را در عمان تدارک دیده و میزان مازاد بر ۱۳۰ تن آب سنگین توافق شده را به این کشور منتقل می‌کند.

XS
SM
MD
LG