لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

دیپلمات روس: قطعنامه درباره ایران احتمالاً چهارشنبه در شورای حکام بررسی می‌شود


در قطعنامه پیشنهادی به شورای حکام آژانس٬ از این نهاد خواسته شده که ایران را به دلیل قصور در پاسخ ندادن به پرسش‌های این نهاد در مورد منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده مورد مواخذه قرار دهد
در قطعنامه پیشنهادی به شورای حکام آژانس٬ از این نهاد خواسته شده که ایران را به دلیل قصور در پاسخ ندادن به پرسش‌های این نهاد در مورد منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده مورد مواخذه قرار دهد

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز شنبه ۱۴ خرداد گفته است که قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی که آمریکا از آن حمایت می‌کند، احتمالاً روز چهارشنبه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

میخائیل اولیانوف در پاسخ به یک توئیت نوشته است: «در واقع موضوع ایران به احتمال زیاد روز چهارشنبه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی خواهد شد. »

رسانه‌های بین المللی می‌گویند در قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته شده است که ایران را به دلیل پاسخ ندادن به پرسش‌های این نهاد در مورد منشأ ذرات اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده مورد مؤاخذه قرار دهد.

پیش از این گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن بود که قرار است نشست شورای حکام روز دوشنبه به موضوع برنامه هسته‌ای ایران بپردازد.

در حالی قرار است شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی درباره پرونده هسته‌ای ایران بپردازد که روز شنبه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که احتمال «دستیابی به توافق و بازگشت به برجام» در حال کاهش است.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین که پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن آغاز شده بود، از فروردین سال جاری متوقف شده است.

میخائیل اولیانوف ساعاتی پیشتر در توئیتر خود از قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی انتقاد کرده و گفته بود که چنین قطعنامه‌ای «بی‌معنی» است چراکه تؤثیر مثبتی بر مذاکرات بین ایران و آژانس ندارد.

این دیپلمات روس تصریح کرده است، اگر کشورهای غربی بخواهند پیامی در خصوص لزوم تعامل نزدیک‌تر ارسال کنند (که روسیه از آن حمایت می‌کند)، می‌تواند به صورت شفاهی انجام شود.

پیش از این چین نیز مخالفت خود را پیش‌نویس قطعنامه کشورهای غربی درباره ایران اعلام کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پنجشنبه گذشته تإیید کرد که ایالات متحده به همراه بریتانیا، فرانسه و آلمان به دنبال قطعنامه‌ای هستند که بر لزوم همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تؤکید می‌کند.

در همین زمینه٬ وزیر امور خارجه ایران روز گذشته هشدار داد که هرگونه «اقدام سیاسی» از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بی‌تردید با پاسخ «متناسب، مؤثر و فوری» از سوی جمهوری اسلامی روبه‌رو خواهد شد.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته نوشته بود قدرت‌های غربی در نشست پیشین شورای حکام، فقط به این دلیل که مذاکرات احیای برجام در وین به شکست نینجامد، از تصویب قطعنامه علیه ایران خودداری کرده بودند.

جمهوری اسلامی ایران در اسفند پارسال متعهد شده بود که در یک بازه زمانی سه‌ماهه به سوالات آژانس درباره منشاء اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده خود پاسخ شفاف بدهد. اما گزارش جدید آژانس نشان می‌دهد که ایران به تعهد خود عمل نکرده و مذاکرات احیای برجام نیز از همان زمان متوقف مانده است.

پیشتر گزارش شده بود که بازرسان آژانس سه محل «مشکوک» را از جمله در پارچین و تورقوزآباد شناسایی کرده‌اند.

بنا برگزارش‌ها جمهوری اسلامی تا سال ۲۰۰۳ تلاش‌هایی در زمینه برنامه نظامی هسته‌ای انجام داده بود، اما در برآوردی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ نتیجه گیری شده بود که برنامه تولید سلاح هسته‌ای در ایران در سال ۲۰۰۳ متوقف شده است.

XS
SM
MD
LG