لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

تلاش سازمان انرژی اتمی ایران برای پاسخ به «مطالب فضای رسانه‌ای» درباره توافق با آژانس


محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

به دنبال انتقاد برخی جناح‌ها در جمهوری اسلامی از موافقت تازه مقام‌های دولت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج‌شنبه، ۲۵ آذر، در پی توجیه و توضیح این تصمیم برآمدند.

به دنبال حمله به تاسیسات تِسا در کرج در تیرماه امسال که به اسرائیل نسبت داده شده، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر تعویض چهار دوربین‌ در این تاسیسات دچار اختلاف شدند، اما آژانس روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این ارتباط با ایران به توافق رسیده است.

اما روزنامه کیهان که مدیر آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی انتخاب شده، روز پنج‌شنبه این موافقت را «اقدامی سؤال‌برانگیز» نامید و از توافق ایران با آژانس با عنوان «امتیاز در ازای خرابکاری» و «هدیه به مثلث فشار» یاد کرد.

موضع روزنامه کیهان توسط عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز تکرار شده است.

در واکنش به این انتقادها، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز پنج‌شنبه گفت این تصمیم به این خاطر گرفته شده است که «هیچ بهانه‌ای به دست دشمنانی که تلاش می‌کنند از رسیدن تیم مذاکره‌کننده ایرانی به هدف خود که همان لغو تحریم‌هاست جلوگیری کنند» داده نشود.

با وجود این‌که ایران بیش از پنج ماه است از دسترسی آژانس به دوربین‌هایش در تاسیسات تِسا در کرج جلوگیری کرده، محمد اسلامی در ادامه سخنانش «عناصر بدخواه» را متهم کرد که «به صورت مرتب با عملیات روانی و دروغ‌پردازی می‌خواهند القا کنند که آژانس از فعالیت‌های ایران مطلع نیست.»

وی در حالی «القاء» مطلع نبودن آژانس از فعالیت‌های ایران را مطرح می‌کند که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در ماه‌های اخیر مکرراً گفته است که به دلیل عدم دسترسی به دوربین‌ها و ادامه محدود شدن کار بازرسان آژانس، این نهاد دیگر نمی‌تواند تصویر روشنی از فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی به‌دست بدهد و گفته‌های مقام‌های ایرانی را راستی‌آزمایی کند.

روز پنج‌شنبه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز در پی توجیه تصمیم جدید برای نصب دوباره دوربین در مجتمع تسای کرج برآمده و گفت که «در پاسخ به خبرهای متناقض و برخی مطالب منتشره در فضای رسانه‌ای و به منظور تنویر افکار عمومی» توضیحاتی در این مورد می‌دهد.

او در این باره گفت: «نصب دوربین‌ها به این صورت انجام می‌شود که دوربین‌ها عکسبرداری خواهند کرد و عکس‌ها در حافظه دوربین‌ها حفظ می‌شوند. هنگامی که حافظه‌ها پر شوند، کارت‌های حافظه استخراج می‌شوند و در مهر و موم مشترک ایران و آژانس قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر آژانس به هیچ وجه به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: «این امر بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مصوب مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد که بر مبنای آن آژانس نمی‌تواند نظارت‌های فراپادمانی داشته باشد.»

اشاره بهروز کمالوندی به قانون «اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها» است که بر اساس آن باید با توجه به عدم لغو تحریم‌ها علیه ایران، اجرای نظارت‌های فراپادمانی در کشور متوقف شود.

توافق برای نصب دوباره این دوربین‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که طرف‌های اروپایی برجام در مورد به بن‌بست خوردن مذاکرات در وین و به پایان رسیدن راه دیپلماسی با ایران هشدارهایی پیاپی دادند.

XS
SM
MD
LG