لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

آمریکا: عدم پاسخ‌گویی ایران به آژانس اتمی غیرقابل قبول است


خبرگزاری رویترز روز یکشنبه از قول دیپلمات‌ها گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های آزمایش شده از یک انبار اتمی نزدیک تهران، آثار اورانیوم کشف کرده‌ است
خبرگزاری رویترز روز یکشنبه از قول دیپلمات‌ها گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های آزمایش شده از یک انبار اتمی نزدیک تهران، آثار اورانیوم کشف کرده‌ است

نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای ایران را به امتناع از پاسخ به سوالات این نهاد وابسته به سازمان ملل متهم کرده و رفتار جمهوری اسلامی را «غیرقابل قبول» نامیده است.

این بیانیه که سه‌شنبه ۱۹ شهریورماه منتشر شد، می‌گوید عدم همکاری ایران در جوابگویی به آژانس سوالات جدی و اساسی درباره وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران به وجود می‌آورد.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۷ شهریورماه از قول دیپلمات‌ها گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های آزمایش شده از یک انبار اتمی مورد ادعای اسرائیل در نزدیکی تهران، آثار اورانیوم کشف کرده‌ است.

انتشار گزارش رویترز درباره رد پای اورانیوم در انبار «تورقوزآباد» تهران در حالی است که کورنل فروتسا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز یکشنبه در تهران با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد.

آقای فروتسا در نشست مطبوعاتی با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که ایران باید «به موقع و کامل» با بازرسان این سازمان همکاری کند.

وی بعد از بازگشت از تهران نیز گفت که ایران باید سریع پاسخ دهد و «زمان در این موضوع، امری حیاتی است».

نمایندگی آمریکا در آژانس می‌گوید عدم همکاری ایران در شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود با آژانس، باید نگرانی عمیق همه جامعه جهانی را برانگیزد.

این بیانیه می‌گوید، جامعه جهانی باید سریع نسبت به هر نوع تاخیر، امتناع یا فریب ایران در رابطه با عمل به پادمان‌های ایمنی آژانس واکنش نشان دهد و هرگونه سر باز زدن ایران از پاسخ‌دهی، سوالات جدی در رابطه با پایبندی‌اش به تعهدات هسته‌ای ایجاد می‌کند.

بر اساس برجام، ایران متعهد شده است که تمامی فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای خود را به اطلاع آژانس برساند و اجازه بازرسی از آنها داده شود.

این میان وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در توییتی حکومت جمهوری اسلامی را متهم به عدم همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرده است.


مایک پمپئو نوشت، این عدم همکاری پرسش‌هایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده ایران ایجاد می‌کند.

او با تاکید بر اینکه دولت آمریکا تمامی راه‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را خواهد بست، رویکرد جمهوری اسلامی را متناسب با الگوی ۴۰ ساله این حکومت خوانده و نوشته است «جهان فریب نمی‌خورد».

ایران منکر هرگونه فعالیت هسته‌ای اعلام نشده است.

اردیبهشت پارسال آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌هایی علیه ایران به اجرا گذاشت. ایران نیز از اردیبهشت امسال تاکنون در سه نوبت از تعهدات هسته‌ای خود کاست، اما می‌گوید این اقدامات خدشه‌ای به شفافیت هسته‌ای جمهوری اسلامی وارد نمی‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی یک «تأسیسات هسته‌ای» در شهرستان آباده در جنوب ایران برپا کرده بود اما پس از آ‌ن‌که پی برد اسرائیل از وجود این محل آگاه شده، آن را نابود کرد.

وزیر خارجه ایران در واکنش به سخنان نخست وزیر اسرائیل نوشت که «تیم ب» خواهان «راه‌اندازی جنگ» است.

«تیم ب» عبارتی است که وزیر خارجه ایران مرتبا به کار می‌برد و می‌گوید بن‌سلمان، بولتون، بن‌زاید و بنیامین نتانیاهو، در حال مدیریت تنش‌های موجود در خاورمیانه و روابط ایران و آمریکا و راه‌اندازی یک جنگ جدید هستند.

محمدجواد ظریف شامگاه دوشنبه در توئیتی نوشت: «دارنده سلاح هسته‌ای واقعی همانند چوپان دروغگو از یک سایت ادعایی تخریب‌شده در ایران می‌نالد. او و تیم ب خواهان راه‌اندازی جنگ هستند».


مقامات ایران در زمان افشای انبار تورقوزآباد توسط نتانیاهو نیز سخنان وی را به سخره گرفته و دروغ خوانده بودند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG