لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

جمهوری اسلامی اسامی پنج ایرانی در توافق مبادله زندانیان با آمریکا را تایید کرد


مردی در حال مرتب کردن پرچم‌های جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در جریان مذاکرات برجام
مردی در حال مرتب کردن پرچم‌های جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در جریان مذاکرات برجام

نمایندگی ایران در سازمان مل متحد اسامی پنج ایرانی که قرار است در مبادله زندانیان با آمریکا آزاد شوند را تایید کرده است.

علی کریمی مقام، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسامی پنج زندانی ایرانی که جمهوری اسلامی امیدوار است در چارچوب مبادله زندانیان با آمریکا آزاد شوند را تایید کرد.

آمریکا قرار است در ازای آزادی پنج شهروند ایرانی زندانی و رفع انسداد شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در کره جنوبی، پنج شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران را تحویل بگیرد.

این گزارش می‌افزاید کاوه لطف‌الله افراسیابی، متهم به عامل خارجی لابی‌گر جمهوری اسلامی با مقامات آمریکایی در سیاست هسته‌ای که سال ۲۰۲۱ بازداشت شده بود، یکی از این افراد است.

مهرداد انصاری نیز که در سال ۲۰۲۱ به اتهام فروش تجهیزات با کاربرد موشکی، جنگ الکترونیک، برنامه هسته‌ای و دیگر بخش‌های نظامی به جمهوری اسلامی به ۶۳ ماه زندان محکوم شده، فرد دیگری است که جمهوری اسلامی خواهان آزادی او است.

نفر سوم امین حسن‌زاده است که در سال ۲۰۱۹ متهم به سرقت طرح‌های مهندسی و ارسال آن به ایران است.

رضا سرهنگ‌پور که در سال ۲۰۲۱ متهم به ارسال غیرقانونی تجهیزات آزمایشگاهی به ایران شده و کامبیز عطار کاشانی که در فوریه امسال به اتهام ارسال تجهیزات الکترونیک و نرم‌افزارها از طریق شرکت‌هایی در امارات به ایران، به ۳۰ ماه زندان محکوم شده، دیگر افرادی هستند که ایران در نظر دارد با زندانیان دوتابعیتی ایرانی-‌آمریکایی مبادله کند.

آسوشیتدپرس روز دوشنبه نیز گزارش داده بود که دولت جو بایدن هفته گذشته با صدور مجوز رسمی انتقال شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به قطر، راه را برای آزادی پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران هموار کرد.

بر اساس این گزارش، واشینگتن همچنین با ایران بر سر آزادی پنج زندانی ایرانی در ایالات متحده توافق کرده است.

زندانیان با تابعیت آمریکایی که از ایران خارج خواهند شد به‌ترتیب سیامک نمازی ۵۱ ساله، عماد شرقی ۵۹ ساله و همچنین مراد طاهباز، محیط‌بان ۶۷ ساله، هستند و هویت دو زندانی آمریکایی دیگر که گفته می‌شود یکی از آن‌ها زن است تاکنون فاش نشده است.

هر سه نام اعلام‌شده دوتابعیتی هستند و آقای طاهباز علاوه بر تابعیت ایرانی‌-آمریکایی، تابعیت بریتانیایی هم دارد.

صدور مجوز این معافیت از تحریم‌ها، انتقاد جمهوری‌خواهانی را برانگیخته است که می‌گویند امروزه که ایران تهدیدی فزاینده برای نیروهای آمریکایی و متحدانش در خاورمیانه محسوب می‌شود، چنین توافقی اقتصاد ایران را تقویت می‌کند.

گزارش‌ها از این توافق حاکی است که ایران با پول‌های آزادشده تنها قادر خواهد بود «غذا و دارو خریداری کند و قطر به‌صورت مستقیم هزینه آن را خواهد پرداخت».

شبکه‌ خبری سی‌ان‌ان می‌نویسد بر اساس توافق غیرمستقیم دو کشور، قطر به عنوان «ناظر» نحوه خرج کردن این منابع مالی عمل خواهد کرد.

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام تابستان پارسال بدون نتیجه به پایان رسید. پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در سال ۱۴۰۱ و همکاری نظامی ایران و روسیه، مقام‌های ایالات متحده بارها عنوان کردند که مذاکرات احیای برجام دیگر در اولویت دولت بایدن قرار ندارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیوفردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG