لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

پولیتیکو: مذاکرات محرمانه ایران با چین و روسیه برای دستیابی به سوخت موشک


نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در گزارشی تازه از قول «دیپلمات‌های آشنا به موضوع» می‌نویسد که چین و روسیه در حال مذاکره محرمانه پیشرفته با ایران برای تحویل مواد ویژه برای سوخت موشک‌های بالیستیک به جمهوری اسلامی هستند.

در این گزارش که روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، منتشر شد به نقل از این دیپلمات‌ها آمده است که موضوع این مذاکرات، عرضه یک ترکیب شیمیایی مهمِ به نام پرکلرات آمونیوم به ایران است که برخورداری از آن برای پیش‌رانش موشک‌های بالیستیک اهمیتی اساسی دارد.

پرکلرات آمونیوم یک جزء کلیدی در سوخت جامد موشک‌ها است و اغلب برای مصارف نظامی استفاده می‌شود. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید، کشورها از تأمین این ماده برای ایران بدون تأیید شورای امنیت سازمان ملل منع شده‌اند.

موشک‌های ماهواره‌بر معمولاً از سوخت مایع استفاده می‌کنند، اما موشک‌های سوخت جامد خالص عمدتاً با سامانه‌های موشک‌های بالیستیک مرتبط هستند.

سال‌ها است که وزارت دفاع جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران هر دو به طور موازی برای تکمیل چرخه دست یافتن به توان موشکی مربوط به سوخت جامد کوشش کرده‌اند و این موضوع، کشورهای منطقه و کشورهای غربی را نگران کرده است.

به نوشته پولیتیکو، تهران اکنون برای دستیابی به مقادیر زیادی پرکلرات آمونیوم، به طور همزمان گفت‌وگوهایی را با مقام‌ها و نهادهای تحت کنترل دولت‌های چین و روسیه، از جمله شرکت دولتی تولیدکننده مواد شیمیایی روسیه، آنوزیت (Anozit)، پیش می‌برد.

این دیپلمات‌ها گفتند که نمی‌دانند کدام شرکت‌های چینی با این موضوع درگیرند و مقدار دقیق پرکلرات آمونیوم ایران که قصد خرید آن را دارد مشخص نیست، اما برآورد کردند مقداری که مذاکره بر سر آن جریان دارد «برای ساخت هزاران موشک از جمله موشک ذوالفقار که برد ۷۰۰ کیلومتری دارد، کافی است.»

«دیپلمات‌های مطلع در پکن» که خواستند نامشان فاش نشود به این نشریه گفتند که هدایت این مذاکرات را یک دیپلمات ایرانی به نام سجاد احدزاده که به عنوان «رایزن فناوری» تهران در چین فعال است، برعهده دارد.

نمایندگان چین، روسیه و ایران به درخواست‌های پولیتیکو برای اظهار نظر پاسخ ندادند و وزارت امور خارجه ایران نیز سؤالات مربوط به سجاد احدزاده را به سفارت ایران در آلمان ارجاع داده و این سفارتخانه نیز پاسخی به این نشریه نداده است. سفارت ایران در چین نیز به پرسش‌های مربوط به فعالیت‌های سجاد احدزاده پاسخ نداده و وی را برای مصاحبه در دسترس قرار نداده است.

احتمال کمک‌رسانی چین به روسیه از طریق رساندن پرکلرات آمونیوم به ایران

حملات بی‌امان روسیه به اهداف اوکراینی در سال گذشته، ذخایر موشکی این کشور را تمام کرده و برخی گزارش‌ها از احتمال وارد کردن موشک از ایران به جبهه جنگ روسیه در اوکراین حکایت داشته‌اند.

به گفته تحلیل‌گران، چین در ماه‌های اخیر برای روسیه تجهیزات نظامی ارسال کرده، اما حد و اندازه آن را محدود نگاه داشته زیرا نگران خشمگین کردن مهم‌ترین شرکای تجاری خود در آمریکا و اروپا است.

پولیتیکو از قول «دیپلمات‌های آگاه» می‌نویسد که با ادامه مذاکرات محرمانه سه کشور، احتمال تحویل پرکلرات آمونیوم به ایران و سپس مستقر کردن موشک‌های دوربردی که با این ماده در ایران ساخته می‌شود در جبهه اوکراین وجود دارد.

به گفته این منابع، این یکی از راه‌هایی است که چین می‌تواند در پشت صحنه، حمایت قابل توجهی از مسکو کند.

به نوشته این گزارش، تحلیل‌گران غربی می‌گویند که روی آوردن به چنین روش‌هایی می‌تواند نشان‌دهنده نگرانی عمیق پکن در مورد چشم‌انداز آینده توان رزمی کشور متحدش، یعنی روسیه، باشد.

XS
SM
MD
LG