لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

تورم بهمن‌ماه در ایران به ۲۳٫۵ درصد رسید


مرکز آمار ایران طی گزارشی نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه را ۲۳٫۵ درصد اعلام کرد.

بر اساس این گزارش که پنج‌شنبه دوم اسفندماه در سایت رسمی مرکز آمار منتشر شده‌است، نرخ تورم نقطه به نقطه (بهمن ماه امسال نسبت به بهمن پارسال) نیز ۴۲٫۳ درصد ارزیابی شده‌است.

بر اساس این گزارش، افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده (تورم) در گروه کالاهای «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» بسیار بیشتر از دیگر کالاها و خدمات است.

نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه برای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات حدود ۳۲٫۵ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه برای این کالاها حدود ۶۴٫۳ درصد بوده‌است.

در میان این گروه از کالاها، قیمت انواع گوشت (گوسفند، گاو، مرغ و ماهی) در بهمن ماه نسبت به ماه مشابه پارسال بیش از ۹۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیمت دخانیات نیز بیش از ۱۳۶ درصد رشد داشته‌است (تقریبا ۲٫۳۶ برابر شده‌است).

تورم کالاها و خدمات بخش‌های میوه و خشکبار، سبزیجات، لوازم مبلمان، تفریح و فرهنگ نیز میان ۶۷ تا ۸۲ درصد شده‌است.

همچنین تورم کالاهای غیر خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در بهمن ماه نسبت به بهمن پارسال ۳۳٫۵ درصد افزایش داشته‌است. بدین ترتیب افزایش قیمت اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات بسیار بیشتر از کالاها و خدمات دیگر بوده‌است.

با خروج آمریکا از برجام در ابدیبهشت ماه و اوج‌گیری قیمت دلار، نرخ تورم نیز افسارگسیخته شده‌است.

صندوق بین‌المللی پول، تورم سال ۲۰۱۸ ایران را بالای ۲۹ درصد ارزیابی کرده و برای سال جاری میلادی نیز تورم ۳۵ درصدی پیش‌بینی کرده‌است. البته این ارقام مربوط به تورم نقطه به نقطه نیست و افزایش شاخص قیمت‌ها در بازه ۱۲ ماهه را شامل می‌شود.

بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم در ایران طی چهل سال گذشته تقریباً همیشه بالای ۱۰ درصد بوده، اما در برخی سال‌ها به شدت اوج گرفته‌است:

نکته مهم دیگر در گزارش مرکز آمار، مقایسه نرخ تورم شهری و روستایی است. مرکز آمار می‌گوید تورم نقطه به نقطه شهری در سال جاری ۴۱٫۵ درصد و روستایی ۴۶٫۷ درصد بوده‌است. بدین ترتیب، افزایش قیمت‌ها در روستاها بیشتر از شهرها بوده‌است.

XS
SM
MD
LG