لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

نرخ تورم مردادماه در ایران به بیش از ۴۲ درصد رسید


تصویری از بازار تهران
تصویری از بازار تهران

نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مرداد امسال در ایران نسبت به دور مشابه پارسال (تورم سالانه) به ۴۲.۲ درصد رسید. این شاخص نسبت به تیرماه ۱.۸ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم در روستاها و شهرها به یک میزان رشد نداشته است به طوری که تورم روستایی در این ماه به ۴۶.۶ درصد و تورم شهری به ۴۱.۴ درصد رسید؛ بدین ترتیب رشد قیمت‌ها در روستاها بالاتر از شهرها بوده است.

نرخ تورم همچنین در همه بخش‌ها یکسان نیست و افزایش قیمت کالاهای خوراکی بسیار بیشتر از بخش‌های دیگر بوده است.

جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت انواع گوشت بالای ۸۰ درصد رشد داشته و بهای میوه و سبزیجات نیز تقریبا به همین میزان رشد نشان می‌دهد. دخانیات هم ۱۱۲ درصد رشد قیمت داشته است، اما بخش‌هایی مانند خدمات رشد قیمت کمتری داشته است.

نرخ تورم سالانه (درصد)؛ منبع مرکز آمار ایران
نرخ تورم سالانه (درصد)؛ منبع مرکز آمار ایران

این گزارش همچنین می‌گوید قیمت مسکن و اجاره بها حدود ۲۳.۴ درصد رشد داشته است.

البته این آمار، متوسط رشد قیمت کالاها و خدمات در یک بازه ۱۲ ماهه نسبت به دور مشابه سال قبل آن است، اما اگر قیمت منزل در یک ماه بخصوص، نسبت به ماه مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه) را در نظر بگیریم، آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی است قیمت مسکن در شهر تهران در تیر ماه، نسبت به تیرماه پارسال بیش از ۹۱ درصد افزایش یافته است.

حتی اگر تورم نقطه به نقطه را در نظر بگیریم، در گزارش مرکز آمار گفته می‌شود نرخ اجاره و قیمت خرید و فروش مسکن در مرداد ماه نسبت به مرداد پارسال تنها ۲۳ درصد افزایش یافته است که در تناقضی چشمگیر با گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی و همچنین گزارش بانک مرکزی است.

گزارش‌ها و آمارهای رسمی جمهوری اسلامی همواره با تردید کارشناسان همراه است.

مرکز آمار می‌گوید تورم نقطه به نقطه (افزایش قیمت کالاها در مرداد سال جاری نسبت به مرداد پارسال) به ۴۱.۶ درصد رسیده که نسبت به تورم نقطه به نقطه تیرماه حدود ۶.۴ درصد کاهش یافته است.

کاهش نرخ تورم به معنی کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه نشان می‌دهد آهنگ رشد قیمت‌ها مقداری از سرعت افتاده است.

آنچه آمارهای رسمی نشان می‌دهد، نرخ تورم در اردیبهشت سال ۹۵ تک رقمی شد و در اردیبهشت ۹۷ دوباره دو رقمی شد و هر ماه این شاخص افزایش یافته است.

با استفاده از گزارش مرکز آمار ایران؛ د.خ /ج
XS
SM
MD
LG