لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

نرخ تورم در ایران به بالاترین حد در ۲۶ سال گذشته رسید


مرکز آمار ایران روز سه‌شنبه اول تیرماه در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود خبر داد که تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد امسال نسبت به دور مشابه پارسال به ۴۳ درصد رسیده است.

این رقم بالاترین میزان تورم سالانه در ایران از سال ۱۳۷۴ است، یعنی زمانی که نرخ تورم به ۴۹.۴ درصد اوج گرفته بود.

مرکز آمار ایران می‌گوید تورم اقلام خوراکی بسیار بیشتر از دیگر اقلام و خدمات بوده است.

تورم سالانه اقلام خوراکی و آشامیدنی در خردادماه به حدود ۵۲ درصد رسیده است.

در میان این گروه از کالاها بیشترین رشد قیمت مربوط به روغن خوراکی بوده که حدود ۷۰ درصد رشد کرده است و در رده‌های بعدی گوشت قرمز، میوه و سبزیجات قرار دارند.

البته این ارقام مربوط به نرخ تورم سالانه است، یعنی رشد قیمت‌ها در ۱۲ ماه منتهی به خرداد نسبت به دور مشابه سال قبل، اما افزایش قیمت‌ها در خود خردادماه نسبت به خرداد (تورم نقطه به نقطه) پارسال بسیار بیشتر است.

برای نمونه، افزایش قیمت روغن‌های خوراکی در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال حدود ۱۱۳ درصد بوده است، یعنی بیش از دو برابر پارسال. همچنین قیمت نان و غلات نزدیک به ۵۱ درصد رشد داشته و تورم گوشت قرمز هم حدود ۷۰ درصد بوده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه کل کالاها و خدمات در کشور نیز در خردادماه به ۴۷.۶ درصد رسیده است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال ۹۹ پس از ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، سورینام و لبنان بیشترین نرخ تورم را در جهان داشته است و امسال نیز وضعیت کشور بدتر خواهد شد.

بر اساس ارزیابی این نهاد بین‌المللی، تورم پارسال ایران ۳۶ درصد بوده و امسال به ۳۹ درصد اوج خواهد گرفت.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و بادمجان)، گروه «میوه و خشکبار» و گروه «قند، شکر و شیرینی» (بستنی پاستوریزه، نبات و شکر) بوده است.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «پوشاک و کفش»، گروه «کالاها و خدمات متفرقه» (طلای ١٨ عیار و دستمال کاغذی) و گروه «هتل و رستوران» (غذاهای سرو شده در رستوران) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین در این ماه، گروه «ارتباطات» (دستگاه تلفن همراه) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در خرداد ماه ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٢,٣ درصد برای دهک ششم تا ٤٩.١ درصد برای دهک دهم است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG