لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

مرکز آمار ایران تورم خوراکی‌ها در اردیبهشت‌ماه را بیش از ۷۶ درصد اعلام کرد


ایران تنها پس از چند کشور انگشت‌شمار مانند ونزوئلا، سودان، آرژانتین، سورینام و زیمبابوه بالاترین نرخ تورم در جهان را دارد
ایران تنها پس از چند کشور انگشت‌شمار مانند ونزوئلا، سودان، آرژانتین، سورینام و زیمبابوه بالاترین نرخ تورم در جهان را دارد

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود، افزایش قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال را بیش از ۷۶ درصد اعلام کرد.

بر اساس جزئیات آمارهای این نهاد حکومتی که روز پنج‌شنبه چهارم خرداد منتشر شد، برخی اقلام خوراکی تورم چشمگیر داشته‌اند؛ از جمله افزایش قیمت انواع روغن‌های خوراکی بیش از دو برابر بوده و قیمت انواع گوشت نیز تقریبا دو برابر شده است.

به‌رغم اعلام چنین ارقام افسارگسیخته‌ای، آمارهای بانک مرکزی حتی نشان از تورم بالاتر در کشور دارد.

مرکز آمار مدعی است که تورم اردیبهشت نسبت به ماه مشابه پارسال حدود ۵۵ درصد و این رقم برای فروردین امسال و اسفند پارسال به ترتیب ۵۵ درصد و ۵۰ درصد است.

اما بر اساس داده‌های بانک مرکزی ایران، تورم اسفند پارسال ۶۴ درصد بود که ۱۴ درصد بیشتر از رقمی است که مرکز آمار مدعی شده.

همچنین داده‌های بانک مرکزی تورم فروردین امسال را حدود ۷۰ درصد ارزیابی کرده، در حالی که مرکز آمار ایران مدعی تورم ۵۵ درصدی در این ماه است.

بانک مرکزی هنوز برآوردی از تورم اردیبهشت را منتشر نکرده است، اما پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اخیرا به مردم توصیه کرد برای آگاهی از نرخ تورم «فقط» به گزارش‌های مرکز آمار نگاه کنند.

مرکز آمار ایران در ادامه گزارش خود می‌گوید بیشترین رشد قیمت کالاها و خدمات در بخش هتل و رستوران بوده که تورم ۸۴ درصدی را در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال تجربه کرده است.

در دومین ردیف، خوراکی‌ها قرار دارد که تورم ۷۶.۱ درصدی را شاهد بوده و بعد از آن، بخش حمل‌ونقل با تورم ۵۸.۲ درصدی قرار گرفته است.

مرکز آمار همچنین تورم ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت را نسبت به دور مشابه سال گذشته (تورم سالانه) ۴۹.۱ درصد ارزیابی کرده است.

ایران تنها پس از چند کشور انگشت‌شمار مانند ونزوئلا، سودان، آرژانتین، سورینام و زیمبابوه بالاترین نرخ تورم در جهان را دارد.

با استفاده از گزارش مرکز آمار، بانک مرکزی، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG