لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

افزایش قیمت اقلام عمده خوراکی در ایران بین «۲۵ تا ۲۵۰ درصد» ظرف یک ماه


از آمارهای مرکز آمار ایران چنین برمی‌آید که قیمت همه اقلام خوراکی به جز هندوانه در خردادماه نسبت به ماه قبل آن رشد داشته است
از آمارهای مرکز آمار ایران چنین برمی‌آید که قیمت همه اقلام خوراکی به جز هندوانه در خردادماه نسبت به ماه قبل آن رشد داشته است

مرکز آمار ایران روز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه از افزایش ۲۵ تا ۲۵۰ درصدی قیمت اقلام عمده خوراکی پس از آزادسازی قیمت برخی کالاها خبر داد.

بر اساس این گزارش، قیمت ماکارونی در خردادماه نسبت به اردیبهشت ۵۶ درصد رشد داشته و این افزایش در رابطه با دیگر محصولات تولیدی از آرد که قیمت آن آزاد شده، حدود ۲۵ تا ۲۷ درصد بوده است.

دولت ابراهیم رئیسی اردیبهشت امسال یارانه برخی اقلام خوراکی از جمله آرد را حذف کرد و قیمت گندم صنف و صنعت از کیلویی دو هزار و ۷۰۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار تومان اوج گرفت.

برآورد مرکز آمار از رشد ۵۶ درصدی قیمت ماکارونی در ماه گذشته نسبت به اردیبهشت در حالی است که رسول مژده شفق مشاور هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی روز ۱۳ تیر اعلام کرده بود که بعد از آزادسازی قیمت آرد، قیمت ماکارونی از کیلویی ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان به کیلویی ۳۴ هزار تومان رسیده و مصرف آن در کشور نیز یک سوم کاهش یافته است.

بدین ترتیب برخلاف ارزیابی مرکز آمار، رشد قیمت ماکارونی بیش از ۱۷۸ درصد بوده است، نه ۵۶ درصد.

آمارهای رسمی جمهوری اسلامی همواره با تردید کارشناسان مواجه بوده و در بسیاری از موارد متناقض است.

مرکز آمار مدعی رشد ۲۷ درصدی قیمت شیرینی خشک در خردادماه نسبت به شهریورماه شده است، در حالی است که ۲۰ اردیبهشت‌ماه رئیس اتحادیه قنادان تهران از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه تولید شیرینی خبر داده و گفته بود از جمله این اقلام روغن است که قیمت هر قوطی ۱۰ کیلوگرمی آن از ۱۷۰ هزار تومان به بیش از ۸۵۰ هزار تومان رسیده است.

بدین ترتیب قیمت روغن بعد از آزادسازی قیمت‌ها ۴۰۰ درصد رشد داشته، در حالی که مرکز آمار در گزارش جدید خود مدعی است که قیمت روغن از اردیبهشت تا خرداد تنها ۲۴۷ درصد رشد داشته و بیشترین رشد را در میان اقلام خوراکی تجربه کرده است.

در میان مواد گوشتی، مرکز آمار ایران مدعی است که قیمت مرغ ماشینی ۳۲.۵ درصد، گوشت گاو و گوساله ۱۶.۵ درصد و قیمت گوشت گوسفند ۷.۴ درصد رشد داشته است.

در مجموع، از آمارهای این نهاد حکومتی چنین برمی‌آید که قیمت همه اقلام خوراکی به جز هندوانه در خردادماه نسبت به ماه قبل آن رشد داشته است.

همچنین برآورد مرکز آمار نشان می‌دهد که بخش اعظم اقلام خوراکی در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال (تورم نقطه‌ای) بین ۵۰ تا ۳۳۲ درصد رشد قیمت داشته‌اند.

مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای کل کالاها و خدمات برای خردادماه را ۵۲.۵ درصد ارزیابی کرده و این رقم را برای کالاهای خوراکی در مجموع حدود ۸۳ درصد گزارش داده بود.

با استفاده از گزارش مرکز آمار ایران، خبرگزاری ایسنا و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG