لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

تورم سالانه منتهی به خردادماه در ایران به ۳۷٫۶ درصد رسید


جزئیات تورم سالانه نشان می‌دهد افزایش قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در خردادماه به ۵۶٫۴ درصد رسیده‌است
جزئیات تورم سالانه نشان می‌دهد افزایش قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در خردادماه به ۵۶٫۴ درصد رسیده‌است

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد سال جاری به ۳۷٫۶ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته ۳٫۴ درصد افزایش یافته‌است. اما نرخ تورم ماهانه ۱٫۷ درصد کاهش یافته و به ۵۰٫۴ درصد رسیده‌است.

کاهش نرخ تورم ماهانه به معنی افت قیمت‌ها نیست، بلکه شتاب رشد قیمت‌ها مقداری فروکش کرده‌است، نه خود قیمت‌ها.

نرخ تورم سالانه عبارت از افزایش قیمت کالاها و خدمات در یک دوره ۱۲ ماهه نسبت به ۱۲ ماه قبل آن و نرخ تورم ماهانه (نقطه به نقطه) تنها تورم یک ماه مشخص نسبت به همان ماه در پارسال را نشان می‌دهد.

تورم سالانه

جزئیات تورم سالانه نشان می‌دهد افزایش قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در خردادماه به ۵۶٫۴ درصد رسیده‌است، اما تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۳۰٫۱ درصد بوده. بدین ترتیب متوسط نرخ تورم ۳۷٫۶ درصد ارزیابی شده‌است.

برخی از کالاهای مصرفی مانند گوشت تورم بالای ۷۰ درصدی داشته‌است، دخانیات ۱۲۵ درصد گران شده و سبزیجات و میوه نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته‌است.

کمترین نرخ تورم با ۱۳٫۳ درصد مربوط به آب، برق و سوخت بوده و در ردیف بعدی آموزش با حدود ۲۰ درصد تورم سالانه قرار دارد.

تورم ماهانه

تورم ماهانه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در خردادماه بالای ۷۴ درصد بوده‌است، قیمت انواع گوشت، سبزیجات، دخانیات و غیره دو برابر شده‌است، اما نرخ تورم بخش خدمات کمتر بوده‌است. در کل، تورم نقطه به نقطه در خردادماه حدود ۵۰٫۴ درصد بوده‌است.

افزایش قیمت‌ها همچنین در روستاها بیشتر از شهرها بوده‌است.

با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت پارسال، ارزش پول ایران به شدت سقوط کرد و قیمت‌ها اوج گرفت.

بانک جهانی در آخرین گزارش خود که ۱۵ خردادماه منتشر کرد، می‌گوید نرخ تورم ایران از حدود ده درصد در نیمه ۲۰۱۸ به حدود ۵۲ درصد (تورم ماهانه) در آوریل سال جاری اوج گرفته و افت چشمگیر ارزش ریال را نیز یکی از چالش‌های رشد اقتصادی ایران عنوان کرده‌است.

قیمت دلار اوایل پارسال حدود ۴۷۰۰ تومان بود اما با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت همان سال، افزایش قیمت آن آغاز شد و تا پاییز پارسال حتی به ۱۸ هزار تومان رسید.

با این حال دوباره قیمت دلار کاهش یافت و در پایان سال به حدود ۱۱ هزار تومان نزدیک شد. طی دو ماه گذشته، دلار دوباره روند صعودی داشته و اکنون بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان در نوسان است.

صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده بود تورم سالانه ایران در پایان ۲۰۱۹ به ۳۷٫۲ درصد برسد، اما آنچه آمارهای رسمی نشان می‌دهد، این رقم در نیمه ۲۰۱۹ نیز محقق شده‌است.

ارزیابی و پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از تورم در ایران:

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد شتاب تورم سالانه ایران در سال‌های آتی مقداری فروکش خواهد کرد، اما فعلاً ایران بعد از ونزوئلا، زیمبابوه، سودان و آرژانتین بیشترین نرخ تورم جهان را دارد.

منابع: مرکز آمار ایران، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول. ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG