لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

تذکر شورای نظارت بر صداوسیما به‌خاطر پخش برنامه «بی‌راهه»


پخش برنامه «بی‌راهه» از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران در روز هجدهم تیرماه، با واکنش‌های بسیاری همراه شده است
پخش برنامه «بی‌راهه» از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران در روز هجدهم تیرماه، با واکنش‌های بسیاری همراه شده است

شورای نظارت بر صداوسیما، پخش اعترافات دختران رقصنده در اینستاگرام را بدون هماهنگی با قوه قضائیه اعلام کرد و از بابت پخش «مستند بیراهه» به این سازمان تذکر داد.

پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، روز دوشنبه اعلام کرد که این شورا در جلسه ۴۴۹ خود موضوع پخش مستند «بیراهه» را بررسی کرده است.

هفته گذشته، پخش برنامه‌ای از شبکه یک سیما که در آن اعترافات دختران رقصنده در اینستاگرام، به‌ویژه دختری به نام مائده هژبری، منتشر شد با موجی از واکنش‌ها در میان فعالان سیاسی، مدنی و کاربران عادی شبکه‌های اجتماعی، همراه شد.

در آن برنامه که تحت عنوان «مستند بی‌راهه» از شبکه یک سیما پخش شد، شماری از دخترانی که ویدیوهای رقصیدن خود را در اینستاگرام منتشر می‌کردند بازداشت شده و در برابر دوربین از فعالیت‌ها و کارهای خود ابراز پشیمانی می‌کردند.

علاوه بر این دختران، مردانی که خود را عکاس و فیلمبردار معرفی می‌کردند نیز در این برنامه یا مستند حضور داشتند.

محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در بیانیه‌ای ضمن دفاع از عملکرد صداوسیما در پخش آن اعترافات، تاکید کرده بود که «برنامه بی‌راهه محصول معاونت اجتماعی نیروی انتظامی بوده است و بر اساس صحبت‌هایی که با مسئولان ناجا داشته، برای این افراد حکم قضایی صادر شده بوده و حتی مقام قضایی درخواست کرده بوده است تا موضوع این افراد حتما رسانه‌ای شود.»

اما خبرگزاری ایسنا، روز چهارشنبه گذشته به نقل از یک منبع قضایی، داشتن مجوز قاضی برای پخش این اعترافات را رد کرد و نوشت: «اعترافات مائده هژبری که در مستند بیراهه شبکه اول سیما پخش شده با مجوز قاضی نبوده است.»

یک روز بعد از آن، پلیس فتا نیز در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که مائده هژبری، یکی از دختران رقصنده در اینستاگرام که اعترافات او در برنامه بیراهه پخش شد، «فاقد پرونده انتظامی و قضایی در پلیس فتای ناجا و پلیس فتای استان‌ها بوده و احضار و مصاحبه با نام‌برده توسط پلیس فتا صورت نگرفته است.»

در اطلاعیه پلیس فتا، درعین حال تصریح شده بود که «اقدامات مائده هژبری در فضای مجازی خلاف قانون و شرع و مستوجب برخورد قانونی بوده است.» و اگر پروده در اختیار پلیس فضای تبادل اطلاعات، فتا قرار می‌گرفت، «حتما پیگیری می‌شد.»

روز یکشنبه ۲۴تیرماه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه که ریاست بر شورای نظارت بر عملکرد صداو سیما را برعهده دارد، ضمن دفاع از برنامه «بی‌راهه» گفت که آن را نیروی انتظامی و بدون اطلاع قاضی پرونده تهیه کرده و مائده هژبری «حتی یک شب هم بازداشت نبوده است».

سخنگوی قوه قضائیه در عین حال گفته بود: پخش این «اعترافات» به دلیل اینکه اسم افراد برده نشده و تصویرشان واضح نبوده «اشکالی نداشته است».

در روزهای گذشته، واکنش‌ها به پخش آن برنامه ابعاد مختلفی داشت، صرف نظر از اعتراض‌ها و انتقادها به عملکرد صداوسیما در میان فعالان سیاسی و مدنی داخل و خارج از ایران، سازمانی‌هایی همچون سازمان دیدبان حقوق بشر نیز نسبت به آن موضع‌گیری کردند.

در عین حال، شماری از فعالان سیاسی منتقد و مخالف جمهوری اسلامی در خارج از ایران با نوشتن نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، از او خواستند تا دولت آمریکا صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران را تحریم کند.

همزمان، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، پخش اعترافات مائده هژبری را تلاش برای انحراف افکار عمومی از کسانی دانسته بود که به گفته او، منافعشان از شفاف‌سازی بازار ارز به خطر افتاده است.

غلامرضا کاتب، نماینده مجلس و عضو ناظر در شورای نظارت بر صدا و سیما، هفته گذشته گفته بود که اقدام صدا و سیما در پخش این برنامه اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی بوده است.

به گفته این نماینده عضو شورای نظارت بر صدا و سیما، شکایت‌های متعددی از سوی انجمن حمایت از کودکان و گروه‌های اجتماعی گوناگون از صدا و سیما به شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما رسیده است که قرار بود در جلسه‌ای که روز دوشنبه برگزار شد، آن شکایات و آثار بسیار منفی پخش این فیلم رسیدگی ‌شود.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی که در این شورا عضویت دارد نیز در توئیتر خود از شاکیان پخش آن برنامه خواسته بود تا اگر شکایتی دارند به او یا دیگر اعضای شورای نظارت اعلام کنند تا بررسی و رسیدگی شود.

در خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما منتشر کرده، سرنوشت پیگیری این شکایت‌ها مشخص نیست اما اشاره شده است که مصوبات این جلسه و تذکر به سازمان صدا و سیما و پس از «بررسی و استماع گزارشات واصله به این شورا»، اتخاذ شده است.

در عین حال شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما، مدعی شده است که «جریانی فعال و هدایت‌شده از خارج از کشور وجود دارد که حرمت‌شکنی، هنجارستیزی و اباحه‌گری در فضای واقعی و مجازی را در دستور کار خود قرار داده است.»

این شورا وظیفه سازمان صدا و سیما را « روشنگری و تنویر افکار عمومی» دانسته و تاکید کرده است که «از رویکرد این سازمان در مواجهه منطقی و حرفه‌ای با مفاسد اجتماعی سازمان‌یافته حمایت می‌کند.»

در یکی دیگر از بندهای منتشرشده به عنوان نتایج و مصوبات جلسه شورای نظارت بر عملکرد سازمان صداوسیما، به این سازمان توصیه شده است که «در پرداختن به موضوعاتی که دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی و قضایی است از مشاوره‌های لازم بهره‌مند شود و هماهنگی‌های لازم را با نهادهای ذی‌ربط انجام دهد.»

بر اساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی تشکیل شده است « شورایی‏ مرکب‏ از نمایندگان‏ رئیس‏ جمهور و رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و مجلس‏ شورای اسلامی‏ ( هر کدام‏ دو نفر ) نظارت‏ بر این‏ سازمان‏ خواهند داشت‏.»

این شورا در اصطلاح، شورای نظارت بر عملکرد صداو سیما، نام دارد که بر اساس آن اصل قانونی‌ «خط مشی‏ و ترتیب‏ اداره‏ سازمان‏ و نظارت‏ بر آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏‌کند.»

با استفاده از ایسنا و رادیو فردا / آ.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG