لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

اعلام رای فدراسیون جهانی جودو ؛ محرومیت جودو ایران تا سال ۱۴۰۲


فدراسیون جهانی جودو در سال ۲۰۱۹ ایران را به دلیل «دخالت سیاست در ورزش، نقض مکرر مقررات بین‌المللی و اعمال تصمیمات نژادپرستانه» در عدم انجام مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی، از هرگونه فعالیت بین‌المللی محروم کرد.
فدراسیون جهانی جودو در سال ۲۰۱۹ ایران را به دلیل «دخالت سیاست در ورزش، نقض مکرر مقررات بین‌المللی و اعمال تصمیمات نژادپرستانه» در عدم انجام مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی، از هرگونه فعالیت بین‌المللی محروم کرد.

با اعلام کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو، فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی ایران تا شهریور ۱۴۰۲ از هرگونه فعالیت بین‌المللی محروم است.

کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو، برای جمهوری اسلامی ایران محرومیت ۴ ساله را در نظر گرفته است. با احتساب ۲۰ ماهی که ایران محروم بود، ۲۸ ماه دیگر از این محرومیت باقی مانده است.

پیشتر رئیس فدراسیون جودوی ایران مدعی شده بود بهترین اتفاق سال ۹۹ موفقیت ایران در دیوان داوری ورزش بوده است.

آرش میراسماعیلی گفته بود: «زحمات زیادی کشیده شد و توانستیم برای اولین بار در یک پرونده در دیپلماسی ورزش، این را رقم بزنیم و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.»

فدراسیون جهانی جودو، عنوان اصلی پایگاه خبری خود را به حکم محرومیت ایران اختصاص داده و با اشاره به تلاش برای باخت عمدی و رویارو نشدن با رقیب اسرائیلی، بر مشارکت نهادینه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش جمهوری اسلامی ایران، در عدم انجام مبارزه تاکید کرده است.

«نقض مکرر و شدید» اساسنامه فدراسیون جهانی و اصول بنیادین منشور المپیک از سوی جمهوری اسلامی ایران، باعث شده تا برای یک دوره چهار ساله که معادل فاصله بین دو دوره المپیک است، با محرومیت مواجه شود.

فدراسیون جهانی جودو در سال ۲۰۱۹ ایران را به دلیل «دخالت سیاست در ورزش، نقض مکرر مقررات بین‌المللی و اعمال تصمیمات نژادپرستانه» در عدم انجام مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی، از هرگونه فعالیت بین‌المللی محروم کرد.

سعید ملایی از ستارگان ورزش ایران نیز پس از مسابقات جهانی با عدم بازگشت به ایران، از دولت آلمان درخواست پناهندگی کرد که با این درخواست موافقت شد.

او اینک طی قراردادی که با دولت مغولستان منعقد کرده، با لباس و پرچم این کشور در رقابت‌ها حاضر می‌شود.

ایران به دیوان حکمیت ورزش در سوئیس شکایت کرد. دادگاه تایید کرد که ایران با ارتکاب «تخلفات شدید»، مقررات بین‌المللی را نقض کرده و IJF باید محرومیت‌هایی «مطابق با مقررات» را در قبال نقض قوانینش اعمال کند.

چون تعلیق نامحدود جزو قوانین فدراسیون جهانی نیست، این ارگان باید محرومیتی زمانمند را برای ایران اعمال می‌کرد.

اما جمهوری اسلامی ایران، این مسئله را به معنای رفع تعلیق قلمداد کرد. در بیانیه تبریک فدراسیون جودوی ایران آمده بود: «مراتب قدردانی خود را از عملکرد شایسته تیم حقوقی، حمایت‌های وزیر ورزش، مساعدت‌های رئیس کمیته المپیک و همراهی معاون وزارت در مسیر تحقق این‌ پیروزی بزرگ حقوقی ورزشی اعلام می‌داریم».

امیر ساعد وکیل این فدراسیون هم ضمن انتشار مطلبی با عنوان «تبریک برای پیروزی بزرگ حقوقی»، به فارس نیوز گفت: «با قطعیت می‌گویم فدراسیون جهانی و ایران قرار نیست مقابل هم باشند. با رایی که صادر شده قرار نیست فدراسیون جهانی این اختلافات را ادامه دهد».

طی مدت زمان حکم دیوان حکمیت تا حکم کمیته انضباطی فدراسیون جهانی، ایران فرصت حضور در قهرمانی آسیا را پیدا کرد.

نمایندگان ایران موفقیتی در این مسابقات کسب نکردند و مسابقات را بدون مدال به پایان رساندند. ضمن اینکه امین کامیابی در برابر سعید ملایی شکست خورد. ملایی با ایستادن روی سکوی سوم، تک مدال تیم ملی مغولستان را به خود اختصاص داد.

حالا در حکم صادره فدراسیون جهانی جودو تاکید شده است که IJF به دفاع از ارزش‌های بنیادین انسانی و حقوق همه اعضای خود ادامه می‌دهد و تعهدش را بر مقابله با هرگونه تبعیض در جودو اعلام می‌دارد.

در حالی که تا پیش از اعلام حکم، مسئولین پرتعدادی در ورزش ایران ضمن اصرار بر «موفقیت حقوقی»، بر نقش‌ آفرینی خود در تحقق این موضوع تاکید می‌کردند.

تقی‌زاده معاون وزارت ورزش به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «به عنوان معاون حقوقی و پارلمانی، سهمی را ایفا کردم تا فدراسیون جودو با سرافرازی از این امتحان بسیار سخت بیرون بیایید. این دیپلماسی ورزشی را در روابط بین‌الملل تبریک می‌گویم»

علینژاد معاون وزیر ورزش هم گفته بود: «از ابتدا درگیر این پرونده بودم. زمانی که در کمیته المپیک بودم اصرار داشتم که به دادگاه حکمیت شکایت کنیم. خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفت و در نهایت به رفع تعلیق جودو ختم شد».

حالا در نخستین واکنش به حکم محرومیت، میراسماعیلی به خبرگزاری ایسنا گفته: «رای صادره ظالمانه است و ناعادلانه. پیش شرط فدراسیون جهانی، خط قرمز نظام جمهوری اسلامی بود. طبیعتاً دفاع از ارزش‌ها برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است».

XS
SM
MD
LG