لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

کارزار دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی؛ «شمعی روشن خواهم کرد»


هم‌زمان با دومین سالگرد سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک‌های‌ سپاه پاسداران، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و خانواده‌های دادخواه با هشتگ #من_هم_شمعی_روشن_خواهم_کرد از دادخواهی خانواده قربانیان این حادثه حمایت کردند.

در این کارزار که از ۱۱ دی آغاز شده است، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار گسترده عکس قربانیان دهه‌های مختلف پس از انقلاب ۵۷ کرده‌ و با خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ ابراز همدردی کردند. در این هشتگ اعتراضی خانواده جان‌باختگان آبان ۹۸، دی ۹۶ و اعتراض‌های سال ۸۸ نیز حضور دارند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، در یادداشتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده از قربانیان اعتراض‌های مدنی و کارگری، قربانیان شکنجه و زندان و اعدام، دارویش و بهاییان و کودکان کشته‌شده در جنگ و ... نیز نام برده و آورده است: «به یاد هر آن کس که از شرورترین آدم‌های زمین زخم خورده است».

سال گذشته در اولین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه نیز کارزار مشابهی با همین هشتگ #من_هم_شمعی_روشن_خواهم_کرد در شبکه‌های اجتماعی ترند شده بود.

در آستانه دومین سالگرد سرنگون شدن هواپیمای اوکراین در در روزهای گذشته بیلبوردهایی هم در یادآوری این حادثه در دو نقطه از مرکز شهر تورنتو نصب شده است.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.

جمهوری اسلامی ایران پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات متناقض سرانجام اذعان کرد که پدافند ضدهوایی سپاه پاسداران به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل شلیک «خطای انسانی» است و در ماه‌های اخیر دادگاهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داده است.

اوکراین، کانادا و برخی ناظران می‌گویند این ادعا را قبول ندارند و حکومت ایران در حال لاپوشانی دلایل اصلی این ماجرا است.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ اوکراین ۳ دی که این موضوع را یک جنایت برنامه‌ریزی شده می‌داند، امسال در گزارشی اعلام کرد که بر اساس شواهد و مستندات موجود سرنگونی این هواپیما توسط سپاه پاسداران «عمدی و در راستای ایجاد سپر انسانی برای ممانعت از حمله آمریکا» بوده است.

XS
SM
MD
LG