لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

ادعای قالیباف: مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ در برنامه مجلس نیست


محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران

یک روز پس از تصمیم نمایندگان مجلس ایران مبنی بر اجرای آزمایشی طرح محدودسازی و سانسور اینترنت، رئیس مجلس ایران از کارشناسان خواست تا در این زمینه تحت تأثیر «فضاسازی‌ها و مطالب خلاف واقع» موضع‌گیری نکنند.

۱۲۱ نماینده مجلس ایران روز چهارشنبه، ششم مرداد، رای دادند که یک کمیسیون ویژه درباره اجرایی شدن طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» تصمیم‌گیری کند.

بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را واگذار کند، اما در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را تفویض کرده و قانون برای مدتی که مجلس تعیین می‌کند به صورت آزمایشی اجرا ‌شود.

در پی واکنش‌های منفی و بسیار به این تصمیم، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، که در زمان به رای گذاشتن این طرح در سوریه به سر می‌برد روز پنج‌شنبه در صفحه کاربری خود در اینستاگرام با اشاره به «ابهامات و اشکالات این طرح» ادعا کرد که «مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌اپ آن‌ گونه که برخی مطرح می‌کنند در طرح مذکور وجود ندارد».

او در ادامه ضمن اشاره به وابستگی هزاران کسب و کار در کشور به این پلتفرم‌ها به صورت کلی گفته است که طرح‌ باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری‌ نهایی درباره آن‌ها مبتنی بر «منطقی عقلانی به‌ صورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد».

آقای قالیباف در ادامه درباره منظور خود از «مدیریت مطلوب و عقلانی فضای مجازی» توضیحی نداده و تنها گفته است که این نوع مدیریت ضرورتی است که «همه کشورهای پیشرفته» آن را اجرا می‌کنند.

طرح «صیانت از فضای مجازی» در شرایطی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود که از ۱۵ تیر امسال، کارزاری در مخالفت با آن به راه افتاده و نامه مخالفت با این طرح خطاب به رئیس مجلس تاکنون دست‌کم از سوی نیم میلیون کاربر ایرانی فضای مجازی امضا شده است.

منتقدان می‌گویند حامیان این طرح به دنبال اعمال فیتلرینگ گسترده‌تر و پس از آن جایگزینی برخی اپلیکیشن‌های داخلی هستند.

سازمان «گزارشگران بدون مرز» روز چهارشنبه ضمن محکوم کردن طرح محدودکننده اینترنت در ایران، این قانون را «تبعیضِ دیجیتال» علیه حق آگاهی مردم و برگرفته از روش «سانسور در چین» خواند.

«صیانت از فضای مجازی» پس از آن در دستور کار قرار گرفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی فضای مجازی در ایران را «ول و رها» خواند و از محدود نکردن آن توسط نهادهای مسئول انتقاد کرد.

XS
SM
MD
LG