لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

سازمان سنجش: در زمان برگزاری کنکور، اینترنت را در کل کشور قطع می‌کنیم


معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش کشور روز چهارشنبه، ۱۴ دی‌ماه، خبر داد که «با همکاری وزارت ارتباطات، در زمان برگزاری کنکور» اینترنت در کل ایران قطع خواهد شد. با این حال به گفته وزیر ارتباطات خواسته این سازمان هنوز به تصویب نرسیده است.

حسن مروتی که این خبر را روز چهارشنبه در یک برنامه تلویزیونی بیان می‌کرد، در پاسخ به سؤال مجری که گفت: «به نظر می‌رسد این روش منطقی نباشد و وزارت ارتباطات در این خصوص باید اظهار نظر کند و مسئولیت دارد»، اظهار داشت که وزارت ارتباطات تنها «مسئولیت فنی این موضوع» را بر عهده خواهد داشت.

ساعتی پس از انتشار این خبر، وزیر ارتباطات در دولت ابراهیم رئیسی تایید کرد که وزارتخانه‌اش در این تصمیم‌گیری نقشی ندارد و «شورای امنیت کشور باید تصمیم بگیرد». با این حال، به گفته عیسی زارع‌پور، درخواست سازمان سنجش «هنوز مصوب نشده است».

حسن مروتی، معاون سازمان سنجش، در مصاحبه‌اش توضیح داد: «سال گذشته اینترنت به صورت نقطه‌ای قطع شده بود، اما از آنتن‌های دیگر توانسته بودند، آنتن بگیرند؛ چرا که اگر یک آنتنی در یک منطقه‌ای قطع باشد در همان منطقه این امکان وجود دارد که از آنتنی که کمی دورتر است، خط را بگیرید. بنابراین ما قصد داریم در زمان برگزاری کنکور در کل کشور اینترنت را قطع کنیم.»

به نظر می‌رسد این تنها راه حلی است که مقام‌های آموزشی در ایران برای مسئله تقلب در امتحانات یافته‌اند. هفته گذشته هم خبری منتشر شده بود مبنی بر این که مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش از وزارت کشور خواستار «قطع و محدودیت اینترنت در حوزه‌های برگزاری امتحانات نهایی مدارس شده» است.

معاون امور آزمون‌ها در سازمان سنجش کشور افزود که به باور او «برای چند ساعت می‌ارزد که اینترنت به صورت سراسری قطع شود، چرا که سرنوشت داوطلبان در آن ساعت‌ها رقم می‌خورد.»

اظهار نظر این مقام آموزشی کشور در حالی منتشر می‌شود که ادامه فیلترینگ شدید اینترنت در ایران به اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های بزرگی که درآمد اصلی‌شان از مصرف مردم از اینترنت است، زیان مالی هنگفت وارد کرده و همزمان، شکایات این شرکت‌ها از نهادهای حکومتی هم بدون پاسخ مانده است.

پس از آغاز اعتراضات سراسری کنونی از ۲۶ شهریور امسال، جمهوری اسلامی دسترسی به اینترنت را برای شهروندان بسیار محدود کرده که شامل قطع کامل و دوره‌ای اینترنت و کُند شدن سرعت آن است.

این قطع یا محدودیت دسترسی پس از گذشت نزدیک به چهار ماه هم‌چنان ادامه دارد و پس از این مدت طولانی به نظر می‌رسد که تنها راه حلی است که مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای خاموش کردن صدای مردم یافته‌اند.

اما تصمیم قطع کامل اینترنت «کل کشور» در زمان برگزاری کنکور امر جدیدی است و پیش از این، مقام‌های جمهوری اسلامی همزمان با برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۱، طی روزهای نهم و دهم تیرماه، اعلام کرده بودند که تنها دسترسی به اینترنت همراه در مناطق نزدیک به حوزه‌های برگزاری کنکور را قطع کرده‌اند.

تصمیم گسترده‌تر کردن قطع اینترنت شهروندان در زمان برگزاری کنکور در حالی گرفته می‌شود که در تیرماه ۱۴۰۰، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات وقت ایران، ضمن انتقاد از قطع دسترسی اینترنت تری‌جی و فور‌جی در محل برگزاری امتحانات گفته بود که راه‌ حل مناسب برای افزایش امنیت کنکور و لو نرفتن سوالات، نصب «جَمِر» در محل برگزاری امتحانات است.

جمر دستگاه یا نرم‌افزار مسدودکننده سیگنال یا فرکانس با برد محدود است.

با آن که محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگو با رسانه‌ها خود پذیرفته بود که هزینه اختلال در شبکه اینترنت بیشتر از هزینه نصب جمر است، ولی کماکان مسئولان سازمان سنجش کشور نه تنها از روش خسارت‌بار قطع اینترنت در مناطق برگزاری کنکور استفاده کرده‌اند، بلکه اکنون بنا به گفته معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش قصد قطع سراسری اینترنت کشور در زمان برگزاری کنکور را دارند.

قطع کامل ارتباط مردم ایران با اینترنت جهانی اولین بار در جریان اعتراضات گسترده آبان ۹۸ رخ داد که دست‌کم یک هفته به طول انجامید و کشور را در خاموشی کامل ارتباطی فرو برد.

به نوشته خبرگزاری مهر بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، «مرحله اول کنکور ۱۴۰۲ در تاریخ ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه و مرحله دوم ۱۵ و ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و نهایتا این کنکور یک پذیرش در مهرماه ۱۴۰۲ دارد».

XS
SM
MD
LG