لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران: اعلام سرعت ۲۰ مگی برای اینترنت همراه، بازی با آمار و ارقام است


یک زن جوان در کافه‌ای در تهران در حال دنبال کردن اخبار
یک زن جوان در کافه‌ای در تهران در حال دنبال کردن اخبار

در پی برگزاری تور تست سرعت اینترنت همراه در سطح شهر تهران به دعوت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ادعای سرعت ۲۰ مگابیتی اینترنت، یک عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) کشور این ادعا را «بازی با آمار و ارقام» توصیف کرد.

احمد نیرومند، معاون فناوری و برنامه ریزی سازمان نصر کشور، روز یکشنبه ۱۸ دی به سایت خبری فناوری اطلاعات «سیتنا» گفت زمانی که می‌گویند سرعت اینترنت همراه در تهران به حداقل ۲۰ مگابیت در ثانیه رسیده است، یعنی پهنای باند یک اپراتور به همان اپراتور، ۲۰ مگابیت بوده و این نوع اطلاع رسانی در حقیقت بازی با آمار و ارقام است و پس از آن ادعا می‌شود که اگر از پیام رسان‌های خاصی استفاده کنید سرعت‌تان درست می‌شود.

او در ادامه گفت مشکل اصلی در این موارد این است که زیرساخت‌ها بالا نمی‌آید و پهنای باند موجود، در حد نیاز واقعی نیست: «برای سنجش تست سرعت باید دو مورد مد نظر باشد؛ یکی پهنای باند در اختیار مشترکین که این پهنای باند با استفاده از دکل‌ها تامین می‌شود و دیگری پهنای باند موثر برای استفاده همان مشترکین».

به گفته او، «پهنای باند موثر» در تهران خوب و در حد نیاز واقعی نیست و برای دیدن کیفیت اینترنت، باید در ساعات و مکان‌های مختلف، سرعت را برای استفاده عمومی مردم تست کرد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز ۱۴ دی با برگزاری تور تست میدانی اینترنت در تهران برای «تعدادی از اصحاب رسانه و فعالان شبکه‌های اجتماعی» مدعی شده بود که تقریباً در تمام تست‌های انجام شده، هیچ سرعت کمتر از ۲۰ مگابیت بر ثانیه‌ای در هیچ‌کدام از اپراتورها ثبت نشد.

این ادعا برخلاف گزارش‌های روزافزون درباره محدودیت گسترده اینترنت و سرعت پایین آن در تهران و دیگر مناطق ایران است.

در همین زمینه، مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس روز یکشنبه به سایت خبری جماران گفت من به عنوان نماینده امروز نمی‌دانم که چه اتفاقی قرار است بیفتد و بسیاری از مردم در مورد وضعیت اینترنت از ما سوال می‌کنند؛ در حالی که ما اصلا از این موضوع خبری نداریم و این بسیار بد است.

او در خصوص پاسخگویی وزیر ارتباطات و وزیر کشور در خصوص فیلترینگ و سرعت کم اینترنت گفت وزیر می‌گوید به من ارتباطی ندارد و شورای امنیت گفته است وزیر کشور باید پاسخگو باشد، با وزیر کشور صحبت می‌کنیم، می‌گوید شورای امنیت کشور گفته است و در واقع همه در این وضعیت شانه خالی می‌کنند و این درست نیست.

یک گزارش تحقیقاتی جدید که روز ۱۳ دی از سوی وب‌سایت تاپ۱۰‌وی‌پی‌ان، وب‌سایت مستقل خدمات وی‌پی‌ان، انجام شده نشان می‌دهد که قطعی عمدی اینترنت از سوی دولت‌های شماری از کشورها، در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۴ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر زده است. ضرر این اقدام برای ایران نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

آمارهای جدید منتشر شده در سایت جاب‌ویژن نیز نشان می‌دهد که به دلیل فیلترینگ گسترده و محدودیت‌های شبکه‌‌های اجتماعی در چهار ماه گذشته، از هر پنج ایرانی یک نفر کار خود در فضای مجازی را از دست داده است.

با استفاده از گزارش‌های سایت سیتنا، جماران، مهر، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG