لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۹

شماری از حقوقدانان بین‌المللی خواستار توقف انکار آزار بهائیان در ایران شدند


اعتراض علیه آزار و زندانی‌کردن بهائیان در ریو، برزیل
اعتراض علیه آزار و زندانی‌کردن بهائیان در ریو، برزیل

۲۵ تن از وکلا و حقوقدانان از کشورهای مختلف جهان در نامه‌ای به دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، از او خواسته‌اند به «آزار و سرکوب بهائیان اذعان کرده» و «اقدام به بهبود وضعیت موجود» کند.

این نامه سرگشاده در روزنامه تایمز بریتانیا منتشر شده‌است. حقوقدانان از محمد جواد لاریجانی خواسته‌اند تا محتوای وب سایت «خانه اسناد بهایی‌ستیزی در ایران» را مطالعه کرده و اظهارات خود در پیوند با «انکار» تبعیض علیه بهائیان ایران را بازبینی و تصحیح کند.

دفتر جامعه بین‌المللی بهائیان در مقر سازمان ملل در ژنو، در پایان دی ماه با انتشار بیانیه‌ای از راه‌اندازی وبسایتی به‌نام «خانه اسناد بهائی‌ستیزی در ایران» اطلاع داده بود.

این جامعه گفته است وب‌سایت مذکور دربرگیرنده «هزاران سند» رسمی از «موارد مختلف «اعدام، حبس، آزار و اذیت» و به‌طور کلی «سرکوب» بهائیان در ایران از دوران قاجار تاکنون است.

در نامه ۲۵ حقوقدان به آقای لاریجانی، گفته شده وب‌سایت «خانه اسناد بهائی‌ستیزی در ایران»، «وسعت و عمق سرکوب نظام‌مند، ناعادلانه، و بی‌‌امانِ یک اقلیت مذهبی را به روشنی نشان می‌دهد».

در این نامه به مواردی مانند منع تحصیل، محرومیت‌های اقتصادی، دستگیری خودسرانه، شکنجه، زندان و مصونیتِ کسانی که جرمی علیه اقلیت بهائی مرتکب می‌شوند، نیز اشاره شده‌است.

حقوقدانان می‌گویند اسناد منتشرشده «نقض تعهدات» بین‌المللی از سوی ایران است.

در میان امضاکنندگان این نامه شماری از وکلا، استادان دانشگاه و یا حقوقدانان مدافع حقوق بشر دیده می‌شوند.

این نامه یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که سازمان دیدبان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش سالیانه خود، یک بار دیگر ضمن متهم کردن نیروهای امنیتی و قضائی ایران به «نقض حقوق بشر»، در مورد تبعیضات اجتماعی هشدار داده و گفته بود ۹۲ باورمند بهایی در زندان هستند.

تهران بارها متهم به نقض حقوق بشر شده‌است.

سازمان «خانه آزادی» نیز در گزارش تازه خود به سرکوبی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران اشاره کرده و از جمله یادآور شده‌است که حکومت ایران «به‌شدت» با بهائیان و برخی دیگر از شهروندان باورمند به عقاید دیگر از جمله برداشت‌های غیررسمی از اسلام، مقابله می‌کند.

جمهوری اسلامی نقض حقوق بشر و سرکوب فعالین مدنی و سیاسی را تکذیب می‌کند. حکومت فعلی ایران، آئین بهایی را به‌عنوان یک مذهب به‌رسمیت نمی‌شناسد.

برپایه گزارش تایمز، دیدبان حقوق بشر، خانه آزادی|ت.ت
XS
SM
MD
LG