لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

بلینکن: حملات حوثی‌ها با حمایت ایران صورت می‌گیرد


آنتونی بلینکن (عکس از آرشیو)
آنتونی بلینکن (عکس از آرشیو)

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۶ آذرماه در کنفرانس خبری با همتای بریتانیایی خود گفت٬ حملات پهپادی و موشکی شبه نظامیان حوثی با حمایت و کمک‌های نظامی ایران صورت می‌گیرد.

وزیر خارجه آمریکا که درباره جنگ در غزه صحبت می‌کرد، گفت ما شاهد حملات «کاملا غیر قابل‌قبول» به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن بوده‌ایم. این حملات باید متوقف شود.

آقای بلینکن در ادامه تصریح کرد، ما دلایلی داریم که این حملات با حمایت وکمک‌های تسلیحاتی ایران به حوثی‌ها صورت گرفت.

او همچنین به تلاش‌های آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی آزاد در این منطقه اشاره کرد.

در همین زمینه، یک مقام ارشد کاخ سفید، پیشتر در روز پنجشنبه گفت، آمریکا معتقد است که حکومت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شبه نظامیان حوثی در «برنامه‌ریزی و اجرای حملات» موشکی و پهپادی به اسرائیل و کشتی‌ها در دریای سرخ کمک می‌کند.

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در «مجمع امنیتی آسپن» سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما معتقدیم که آنها در انجام این حملات دخالت دارند، در برنامه ریزی، اجرای آنها، صدور اجازه به (چنین حملاتی) و در نهایت حمایت از آنها مشارکت دارند.»

جمهوری اسلامی هرگونه دخالت در حملات موشکی و پهپادی گروه‌های شبه نظامی حوثی به اسرائیل و کشتی‌ها در دریای سرخ را رد می‌کند.

از زمان آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهرماه، حوثی‌های مورد حمایت ایران چندین کشتی‌ در دریای سرخ را هدف قرار داده‌اند. حوثی‌ها در حمایت از فلسطینی‌ها همچنین چندین حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل انجام داده‌اند که ناکام مانده است.

در آخرین موارد از حملات، حوثی‌ها روز یکشنبه سه کشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی را مورد هدف قرار داده و مدعی شدند که به دو کشتی اسرائیلی شلیک کرده‌اند. اسرائیل هرگونه ارتباط با این کشتی‌ها را تکذیب کرد.

یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده نیز حملات پهپادی حوثی‌ها به چندین کشتی را خنثی کرده و ارتش آمریکا گفته است این کشتی‌ها و محموله‌هایشان به ۱۴ کشور ارتباط داشتند.

پنتاگون دوشنبه نیز اعلام کرد یک پهپاد حوثی‌ها را مورد هدف قرار داده، اما مشخص نیست هدف این پهپاد، ضربه زدن به ناو آمریکایی بوده یا نه.

شورشیان حوثی هم‌اکنون با ده‌ها هزار جنگجو و موشک‌های بالستیک و پهپاد، یکی از مهم‌ترین گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه هستند.

XS
SM
MD
LG