لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

جام ملت‌های آسیا: جنگ ایران و عراق برای سرگروهی


بازی ایران و عراق در جام ملت آسیا در سال ۲۰۱۵
بازی ایران و عراق در جام ملت آسیا در سال ۲۰۱۵

جام ملت‌های آسیا با تلاش تیم‌های شرکت کننده برای راهیابی به جمع شانزده تیم برتر ادامه دارد.

در گروه نخست، امارات صدرنشین شد اما نمایش قاطعی در برابر رقبای خود نداشت و فقط یک برد مقابل هندوستان به دست آورد.

مصدومیت و غیبت عمر عبدالرحمان از ستارگان فوتبال آسیا، از جمله دلایل کم فروغ ظاهر شدن میزبان مسابقات است.

از این گروه، تایلند به عنوان تیم دوم و بحرین هم به عنوان تیم سوم راهی دور بعد شدند.

در گروه دوم اردن شگفتی‌ساز مسابقات، نخستین تیمی بود که راهی مرحله بعد شد. اردنی‌ها با غلبه بر استرالیا توانستند مسیر سرگروهی‌شان را هموار کنند.

شاگردان ویتال بورکلمانس بلژیکی بدون گل خورده صعود کردند. استرالیا هم به عنوان دو تیم دوم راهی دور بعد شد. این تیم در بازی آخر توانست با گل دیرهنگام، سند حذف سوریه را امضا کند.

بازی همزمان بین اردن و فلسطین با تساوی بدون گل به پایان برسد و فلسطین امیدوار است با ۲ امتیاز و بدون گل زده، یکی از تیم‌های سومی باشد که راهی دور بعد می‌شوند.

این اتفاق فقط در شرایطی رخ خواهد داد که از چهار گروه باقی مانده، فقط دو تیم از بین تیم‌های سوم بتوانند صعود کنند.

در اتفاقی نادر در تورنمنت‌های فوتبالی جهان، چهار بازی برگزار خواهد شد که هشت تیم صفر امتیازی به مصاف هم می‌روند و همگی در صورت برد، شانس صعود به عنوان تیم سوم را دارند.

این چهار مسابقه بین یمن - ویتنام، قرقیزستان - فیلیپین، لبنان - کره شمالی و
عمان - ترکمنستان برگزار خواهد شد.

روز چهارشنبه در ادامه مسابقات، ایران برای احراز عنوان سرگروهی مقابل عراق می‌ایستد. در صورت تساوی، هر دو تیم هفت امتیازی می‌شوند اما ایران با تفاضل گل بهتر صدرنشین خواهد شد.

سرمربی تیم ملی عراق در نشست خبری قبل از بازی گفت: «با تمام توان در برابر ایران به میدان می‌رویم. عراق قبلاً ایران را شکست داده و فردا هم می‌تواند. بازیکنانم باید در کناره‌ها فعال باشند و خط هافبک ایران را از کار بیاندازند. امیدوارم بتوانیم خط دفاع ایران را عقب بزنیم.»

سرچکو کاتانچ گفت: «اگر بدانم بازیکنی خسته است او را بازی نمی‌دهم. هیچ اجباری برای بازی در این دیدار نیست. زمان بازی‌ها خیلی کم است. بعد از سه‌ چهار روز باید بازی کنید و نیاز است سطح کیفی تیم‌تان بازی به بازی حفظ شود.»

سرمربی تیم ملی عراق تاکید کرد: «برای بازی با ایران، اطلاعاتی از همام طارق گرفتم. من فقط چهار ماه با عراق کار کردم اما کی‌روش هشت سال است در ایران کار می‌کند.»

کارلوس کی‌روش هم به خبرنگاران گفت: تمام رسانه‌های عراقی خواستار موفقیت تیم‌شان هستند اما در ایران برعکس است. یکسری رسانه‌ها در ایران برای پیروزی ایران متعهد نیستند.

سرمربی ایران درباره ناکامی‌اش مقابل عراق در جام ملت‌های ۲۰۱۵ گفت: «درست نیست با چهار سال قبل مقایسه کنیم. بازی چهار سال قبل بین ایران و عراق نبود بلکه بازی مقابل بنجامین ویلیامز داور بازی بود که شخص تعیین کننده آن مسابقه بود اما این بار داوران خوبی داریم.»

در گروه C کره جنوبی و چین دیدار سرگروهی را برگزار می‌کنند. چین با مساوی هم می‌تواند صدرنشین شود. تیم دوم این گروه ممکن است رقیب ایران {در صورت سرگروهی} در مرحله یک چهارم نهایی شود.

در گروه E وضعیت مشابهی برقرار است و قطر با عربستان در دیداری حیثیتی و فرا ورزشی، برای سرگروهی می‌جنگند. قطر به خاطر تفاضل گل بهتر با یک مساوی هم می‌تواند صدرنشین شود.

در آخرین گروه، تیم‌های ملی ژاپن و ازبکستان برای سرگروهی به رقابت می‌پردازند. ازبکستان با تساوی می‌تواند اول شود و ژاپن برای ایستادن در رتبه نخست گروه، چاره‌ای جز پیروزی ندارد.

در جدول گلزنان، معز علی از قطر با پنج گل زده صدرنشین است. الدار شاهمرادوف از ازبکستان و سردار آزمون از ایران سه گله‌اند.

XS
SM
MD
LG