لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

مسجدی: در مذاکره با عربستان بازگشایی دفاتر نمایندگی‌ها نیز بررسی شده است


سفیر ایران در عراق دلیل توقف مذاکرات با عربستان را تشکیل دولت جدید در ایران اعلام کرد و گفت که در مورد ادامه این مذاکرات در دولت ابراهیم رئیسی تصمیم‌گیری خواهد شد.

ایرج مسجدی در گفت‌وگو تازه‌ای با شبکه العالم گفت: «یکی از موضوعات هم بحث بازگشایی دفاتر نمایندگی‌های دو کشور است که مورد صحبت قرار گرفته و حتما ادامه خواهد داشت که امیدوار هستیم منجر به این شود که بین ما و عربستان با تصمیم مشترکی که می گیرند نمایندگی هایمان شروع به کار کنند.»

او اضافه کرد: «به دلیل این که این تصمیمات هنوز قطعی و نهایی نشده فعلا نمی‌توان جزئیات آن را عنوان کرد اما چون نگاه و اراده دو کشور بر همکاری و حل وفصل مشکلات است امیدوارم به نتایج مثبتی برسد.»

پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد در دی ۹۴ از سوی تندروهای طرفدار رهبر جمهوری اسلامی، ریاض روابط خود را با تهران قطع کرد. روابط دو کشور در سال‌های اخیر، به‌ دنبال درگیری‌ها در سوریه و یمن و افزایش رقابت‌های منطقه‌ای بیشتر تیره‌وتار شده است.

ایرج مسجدی هم‌چنین از جمله محورهای مذاکرات اخیر را موضوع‌های منطقه‌ای به‌ویژه مسئله یمن عنوان کرد.

سفیر ایران در عراق در ادامه هم‌چنین حضور نمایندگانی از دولت عربستان سعودی در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی را نشان‌دهنده آغاز مرحله جدیدی از روابط دو کشور دانست.

ابراهیم رئیسی اوایل ماه تیر پس از پیروزی در انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران گفته بود که خواستار بهبود روابط با کشورهای همسایه در خلیج فارس است و بازگشایی سفارت دو کشور ایران و عربستان نیز از نظر جمهوری اسلامی هیچ مانعی ندارد.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان نیز در واکنش به انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران در همان روزها گفته بود که مبنای قضاوت ریاض درباره دولت ابراهیم رئیسی عملکرد آن خواهد بود، اگرچه این رهبر جمهوری اسلامی است که حرف آخر را در سیاست خارجی ایران می‌زند.

بن فرحان، ۱۲ مرداد، دو روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران و در پی هدف قرار گرفتن یک کشتی اسرائیلی و توقیف یک کشتی حمل آسفالت و قیر از سوی ایران در آب‌های عمان هم از «بی‌پروایی» ایران در انجام «اقدامات منفی در نقاط مختلف خاورمیانه» انتقاد کرده بود.

وزیر خارجه عربستان هم‌چنین گفته بود در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران این اطمینان را بدهد که جمهوری اسلامی هرگز به جنگ‌افزار هسته‌ای دست نیابد، دولت ریاض از آن حمایت خواهد کرد.

عربستان و امارات پیشتر نیز خواستار مشارکت در مذاکرات هسته‌ای و گنجاندن بندهایی در برجام بودند که جواب‌گوی تهدیداتی باشد که حمایت ایران از گروه‌های نیابتی در منطقه و برنامه موشکی ایران ایجاد کرده است.

XS
SM
MD
LG