لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

ابهام درباره ثبت نام از ایرانیان برای مراسم اربعین در عراق


در حالی که روز گذشته سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده بود که به صورت مشروط برای راهپیمایی اربعین در عراق ثبت نام می‌کند، امروز رسانه‌های داخل ایران گزارش داده‌اند که ثبت نام برای مراسم اربعین عراق متوقف شده است.

مقام‌های حکومت ایران که در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری زیادی برای تبلیغ درباره پیاده‌روی اربعین و حضور صدها هزار نفر در این مراسم کرده‌اند، علی‌رغم مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، همواره بر ضرورت برگزاری این راهپیمایی تاکید کرده‌اند ولی دولت عراق اعلام کرده است امسال فقط ۳۰ هزار نفر از ایران اجازه حضور در این مراسم دارند.

کمیته عالی بهداشت و سلامت عراق مانند سال گذشته مخالف حضور کاروان‌های پیاده‌روی است و می‌گوید از کل کشورهای خارجی ۴۰ هزار نفر برای حضور در این مراسم پذیرش می‌کند که بخش عمده آن به ایران اختصاص یافته است و سفر به عراق نیز صرفاً از طریق مسیرهای هوایی مقدور است.

افرادی که قصد دارند به عراق بروند باید نتیجه منفی آزمایش کرونا داشته باشند و ویزا گرفته باشند. در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره سفر ایرانیان به عراق به قصد دریافت روادید در فرودگاه منتشر شده بود که منجر به معطلی زیاد و پرداخت‌های هزینه زیاد برای آنان شده بود.

غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق، با اشاره به این مشکلات توصیه کرده است که افرادی که قصد سفر دارند «با ویزای فرودگاهی به عراق سفر نکنند» و «در ایران ویزا بگیرند».

اعمال محدودیت‌های تازه با برخی انتقادات از سوی روحانیون در ایران مواجه شده است. از جمله ناصر شکریان امیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران، گفته است این راهپیمایی باید به صورت پیاده‌روی برگزار شود و مسئولان عراقی باید حداقل با پیاده‌روی «جوانان و نوجوانان» موافقت کنند.

او از مسئولان داخلی هم انتقاد کرده و گفته است: «برای رفتن به آنتالیا و دبی» یک تست چند لحظه‌ای کافی است اما برای پیاده‌روی اربعین حسینی شرط دومرحله‌ای واکسن را قرار می‌دهند».

سال گذشته نیز با وجود اینکه دولت عراق به دفعات اعلام کرده بود که به خاطر شیوع کرونا اجازه ورود زائران خارجی برای شرکت در مراسم روز اربعین را نمی‌دهد، برخی از متقاضیان سفر به کربلا که پرچم‌های سیاه در دست داشتند، در ایستگاه شلمچه واقع در مرز ایران و عراق با مرزبانان ایران درگیر شدند.

XS
SM
MD
LG