لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

صادرات گاز ایران به عراق؛ «نصف میزان ارزیابی‌ها»


خط لوله گاز در نزدیکی مرز ایران و عراق
خط لوله گاز در نزدیکی مرز ایران و عراق

شرکت ملی گاز ایران در تازه‌ترین گزارش خود از متوسط صادرات روزانه ۳۸.۷ میلیون متر مکعب گاز طی سال ۹۷ خبر داده که نسبت به سال قبل آنها حدود ۴.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

البته، این رقم، صادرات خالص گاز نیست، بلکه ایران در سال گذشته روزانه حدود ۶.۳ میلیون متر مکعب واردات گاز نیز داشته که نسبت به سال ۹۶ حدود ۴۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ایران به ترکیه و عراق صادرات گاز دارد، اما با ترکمنستان و آذربایجان قرارداد تهاتر (معاوضه) گاز دارد. ایران همچنین در ازای تحویل بخشی از گاز خود به ارمنستان، برق از این کشور وارد می‌کند و بخشی دیگری را نیز مستقیما به همسایه شمالی خود می‌فروشد.

آنچه در گزارش سالانه مدیریت گازرسانی امور بهره‌برداری شرکت ملی گاز جلب توجه می‌کند، میزان صادرات به عراق است. قبلا گزارش‌های بین‌المللی و سخنان پراکنده مقامات عراقی حاکی از صادرات روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز ایران به بغداد و بصره بود، اما گزارش شرکت ملی گاز نشان می‌دهد که متوسط صادرات کشور به عراق تنها ۱۳.۱ میلیون متر مکعب بوده است.

البته ایران بخش اعظم گاز صادراتی خود به عراق را در فصول گرم انجام می‌دهد، به عبارتی، میزان صادرات در ماه‌های مختلف سال تفاوت دارد، اما متوسط صادرات همان ۱۳.۱ میلیون متر مکعب بوده است.

صادرات گاز ایران به ترکیه نیز در سال گذشته روزانه ۲۲ میلیون متر مکعب بود که نسبت به سال قبل آن کاهشی ۱۳ درصدی نشان می‌دهد.

آمارهای فروردین سال جاری نیز نشان می‌دهد، صادرات روزانه گاز ایران به عراق در این ماه ۱۴.۶ میلیون و صادرات به ترکیه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب شده است.

در همین ماه ایران ۶.۳ میلیون متر مکعب نیز واردات گاز داشته است.

اگرچه صادرات فروردین ماه ایران به عراق مقداری افزایش یافته، اما آمریکا از این کشور خواسته است هر چه زودتر خرید گاز ایران را متوقف کند.

آمریکا آبان ماه پارسال یک معافیت ۹۰ روزه به عراق داد تا خرید گاز ایران را متوقف کند، اما عراق می‌گوید حداقل دو سال زمان نیاز است تا از گاز ایران چشم بپوشد. عراق گاز ایران را برای تولید برق در نیروگاه‌ها استفاده می‌کند.

از آبان ماه تاکنون آمریکا سه بار معافیت‌های عراق را تمدید کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته‌است «معافیت‌های کنونی تا نیمه ژوئن (کمتر از دو هفته دیگر) معتبر است و آمریکا در تلاش است به عراق کمک کند تا از گاز ایران بی‌نیاز شود».

اما مشخص نیست آمریکا تصمیم دارد برای ۹۰ روز دیگر معافیت‌های کنونی را تمدید کند یا نه.

در آذر ماه سال پیش نیز وزیر انرژی آمریکا در بغداد، از عراق خواسته بود وابستگی خود به واردات انرژی (گاز و برق) از ایران را قطع کند.

ایران قرارداد صادرات روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز با عراق امضا کرده است.

بر اساس این گزارش، کل گاز تولیدی کشور در سال ۹۷ حدود ۷۱۱.۳ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال قبل آن حدود ۷.۴ درصد رشد داشته است.

البته بخشی از این گاز در روند تولید از میان رفته (فلیرینگ) و بخش دیگری نیز به میادین نفتی تزریق شده، اما در مجموع کل گاز تزریقی به شبکه گاز حدود ۶۵۳ میلیون متر مکعب بوده است.

این آمار در تناقض با اظهارات بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران است که اخیرا اعلام کرده بود متوسط تولید گاز ایران در سال گذشته ۸۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

مصرف گاز ایران نیز در سال گذشته به‌طور متوسط نزدیک ۵۸۰ میلیون متر مکعب بوده است.

از این مقدار، ۱۷۳ میلیون متر مکعب در بخش خانگی، حدود ۱۸۶ میلیون در بخش نیروگاهی و حدود ۲۰۰ میلیون در بخش صنایع و نهایتا ۲۱ میلیون متر مکعب برای تولید گاز مایع «سی‌ان‌جی» مصرف شده است.

تزریق گاز به شبکه انتقال در فروردین ماه نیز نزدیک ۶۶۸ میلیون متر مکعب بوده که نشان از افزایش ۱۱.۵ درصدی آن نسبت به فروردین ۹۶ دارد.

علت امر این است که بخش عمده افزایش تولید گاز ایران در نیمه دوم ۹۷ اتفاق افتاده است و آن هم به‌خاطر تکمیل برخی فازهای پارس جنوبی بود.

XS
SM
MD
LG