لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

لویدز: فروش پنهانی نفت کوره ایران توسط عراق


 یک نفتکش در تنگه هرمز (عکس از آرشیو)
یک نفتکش در تنگه هرمز (عکس از آرشیو)

نشریه تخصصی اطلاعات دریایی «لویدز» طی گزارشی از فروش پنهانی نفت کوره ایران توسط عراق خبر داده است.

شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر به رادیو فردا گفته است ایران در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط روزانه ۲۹۰ هزار بشکه نفت کوره و گازوئیل از بنادر کشور حمل کرده که بخش عمده آن نفت کوره بوده است.

نشریه اطلاعات دریایی «لویدز» طی گزارشی که پنج‌شنبه ۸ اسفند منتشر کرده، می‌گوید نفتکش‌های ایرانی نفت کوره را از طریق انواع راه‌ها، از جمله تخلیه محموله‌ها به کشتی دیگر در میانه راه، به بندر خور الزبير عراق می‌رسانند و از آنجا محموله‌ها با نام نفت کوره عراق راهی امارات و مقداری نیز راهی مالزی میشود.

آمارهای کپلر که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، نشان می‌دهد امارات مقصد دو سوم محموله‌های نفت کوره و گازوئیل ایران در سال گذشته میلادی بوده است و یک دهم محموله‌ها نیز تحویل مالزی شده است.

البته این محموله‌ها مستقیما از ایران راهی این کشورها شده است، اما آمارهای وزارت نفت در سالهای قبل از تحریم نشان می‌دهد که صادرات نفت کوره و گازوئیل ایران حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز بوده است، در حالی که طی سال گذشته میلادی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز به بهره‌برداری کامل رسیده و انتظار می‌رفت حداقل صادرات گازوئیل ایران افزایش چشمگیری داشته باشد.

بدین ترتیب، باید بخشی از محصولات نفتی ایران از راه دیگری وارد بازارهای بین‌المللی شده باشد.

لویدز می‌نویسد، در حالی که میزان بارگیری نفت کوره عراق از بندر خور الزبير در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱.۴ میلیون تن (معادل حدود ۲۲۰ هزار بشکه در روز) بوده، این رقم در سال گذشته به ۲۳.۸ میلیون تن اوج گرفته است.

همچنین میزان بارگیری نفت کوره از این بندر در ژانویه سال جاری ۲.۱ میلیون تن بوده، در حالی که ژانویه پارسال تنها ۱.۳ میلیون تن بود که نشان می‌دهد میزان بارگیری نفت کوره حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

ظرفیت پالایشگاهی عراق در سال ۲۰۱۹ چندان تغییری نکرده بود و اضافه شدن چنین حجمی از بارگیری نفت کوره در بندر خور الزبير بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

لویدز می‌نویسد چندین نفتکش را ردیابی کرده که با انواع راهها از ایران بارگیری کرده و محموله‌ها را به بندر خور الزبير حمل کرده و از آنجا با نام محموله‌های عراقی به بندر فجیره امارات یا انبارهای مالزی حمل کرده‌اند.

این گزارش همچنین می‌گوید شمار نفتکش‌هایی که سیستم سیگنال‌دهی خود را در مسیر تنگه هرمز و بندر خور الزبير خاموش می‌کنند افزایش یافته است.

خاموش کردن سیستم سینگال‌دهی نفتکش‌ها باعث می‌شود که از دید رادارها پنهان بمانند. ایران از این روش برای فروش پنهانی نفت خام خود نیز استفاده می‌کنند.

این گزارش به نفتکش‌های عظیم «دونا» و «دوراس» با پرچم پاناما اشاره کرده که طی ماههای گذشته به مالک‌هایی که هویت آنها معلوم نیست، فروخته شده و هر دو نفتکش با سیگنال خاموش از بندر خور الزبير به انبارهای ذخیره نفت کوره مالزی به راه افتاده‌اند.

لویدز به نام نفتکش‌های دیگر که در دبی، هند و جزایر ویرجین بریتانیا ثبت شده‌اند اشاره کرده که با سیگنال خاموش و بارگیری محموله‌ها از دیگر نفتکش‌ها در میانه راه، راهی بندر فجیره شده‌اند.

ایران در بودجه سال جاری میلادی، میزان درآمدهای صادرات محصولات نفتی را ۸۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که دو برابر سال جاری است.

با توجه به میزان کنونی صادرات محصولات نفتی که توسط شرکتهای ردیابی نفتکش‌ها اعلام می‌شود، انتظار می‌رود در سال جاری میلادی، درآمد ایران از صادرات محصولات نفتی از صادرات نفت خام پیشی بگیرد.

منابع: لویدز، کپلر، وزارت نفت ایران، رادیو فردا. ف.ق

XS
SM
MD
LG