لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

مرکز پژوهش‌های مجلس: تحقق ۱۷ درصدی درآمدهای نفتی بودجه در هفت ماه


مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی گفت در بودجه سال جاری، درآمدهای صادرات نفت دولت حدود ۱۵۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، اما در هفت ماه سال جاری تنها ۲۶ هزار میلیارد تومان آن محقق شده است که تنها ۱۷ درصد برآورد اولیه است.

تحقق ۱۷ درصدی درآمدهای نفتی دولت در هفت ماه در حالی است که بر اساس آمارهایی که شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها در اختیار رادیو فردا قرار داده، میزان بارگیری نفت ایران در هفت ماه سال ۹۸ حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز بوده و بعد به کمتر از نصف کاهش یافته است.

به عبارتی، انتظار می‌رود در ۵ ماه پایانی سال جاری خورشیدی، صادرات روزانه نفتی ایران بسیار کمتر از ۷ ماهه ابتدایی سال باشد.

دولت در بودجه سال جاری صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت را گنجانده بود، اما در سال آینده این رقم را به ۱ میلیون بشکه کاهش داده است. ‎ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت.

دولت در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است کل درآمدهای صادرات نفتی کشور ۱۸.۲۵ میلیارد دلار و درآمدهای صادرات گاز ۴ میلیارد دلار باشد.

حدود ۱۰.۳۴ میلیارد دلار از کل صادرات نفت و گاز، سهم بودجه دولت است و علاوه بر آن، دولت ۲.۹ میلیارد دلار از سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت را نیز استقراض خواهد کرد.

به زبان ساده، ۸۰ درصد از سهم ۳۶ درصدی صندوق توسعه از درآمدهای نفتی عملا به دست دولت خواهد رسید.

دولت ۱۰.۵ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و باقی‌مانده آن را با ارز ۸۵۰۰ تومانی تبدیل به ریال خواهد کرد و در مجموع بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد خالص دولت از محل صادرات گاز و فروش خارجی روزانه ۱ میلیون بشکه نفت خواهد بود.

با احتساب استقراض سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، کل منابع بودجه دولت از صادرات نفت و گاز نزدیک ۷۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود که معادل بیش از ۱۶ درصد کل بودجه است.

دولت همچنین در نظر دارد برای سال آینده فروش ۳۱ هزار میلیارد تومان گاز و ۷۷ هزار میلیارد تومان محصولات نفتی در بازار داخلی ایران داشته باشد.

دولت علاوه بر آن پیش‌بینی کرده است که ارزش صادرات محصولات نفتی (گازوئیل، بنزین، نفت کوره و گاز مایع) حدود ۸۹ هزار میلیارد تومان باشد که نسبت به قانون بودجه سال جاری دو برابر شده است و تحقق آن به معجزه شبیه است.

دولت بودجه سال آینده را ۴۸۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است و با توجه به ارقام ذکر شده برای فروش داخلی و خارجی نفت، محصولات نفتی و گاز، عملا این بخش‌ها سهمی بالای ۴۰ درصدی در کل بودجه دارد و عدم تحقق آن دولت را با کسری هنگفت مواجه خواهد کرد.

انتظار دولت از فروش ۱۰ برابری اموالش

منابع در نظر گرفته شده در بودجه سال آینده از محل فروش اموال منقول و غیرمنقول دولت با افزایشی بیش از ۱۰ برابری نسبت به بودجه سال جاری، حدود ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این رقم معادل ده درصد از کل بودجه دولت است.

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید طی سال‌های گذشته تحقق واگذاری‌های اموال دولتی (خصوصی سازی) همواره بسیار کمتر از بودجه مصوب بوده است.

برای نمونه در سال گذشته ۲۵۵۰ میلیارد تومان فروش اموال دولتی در نظر گرفته شده بود، اما در عمل ۳۷۷ میلیارد تومان به فروش رفت.

همچنین در سال جاری فروش اموال منقول و غیرمنقول دولتی ۴۴۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، اما در هفت ماه ابتدایی تنها ۱۸۷ میلیارد تومان به فروش رفته است.

به عبارتی، در حالی که در هفت ماه ابتدایی سال تنها ۴ درصد از برنامه دولت برای فروش اموال خود محقق شده، دولت در بودجه سال آینده میزان فروش اموال دولتی را بیش از ۱۰ برابر بودجه سال جاری پیش‌بینی کرده است.

XS
SM
MD
LG