لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

افت دوباره صادرات نفت ایران؛ اوپک تولید را باز هم کاهش می‌دهد


بر اساس اطلاعات شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته است، صادرات روزانه نفت ایران در ماه ژانویه به ۲۷۷ هزار بشکه رسیده که نسبت به ماه قبل آن نزدیک ۱۵ درصد کاهش داشته است.

بخشی از نفت صادراتی ایران راهی چین و سوریه می‌شود و بقیه در بازارهای سیاه به فروش می‌رسد. ایران پیش از تحریم‌ها روزانه ۲٫۵ میلیون بشکه، تقریباً ۱۰ برابر میزان کنونی، صادرات نفت داشت.

کپلر همچنین می‌گوید صادرات نفت اعضای اوپک در ماه ژانویه نسبت به دسامبر پارسال روزانه ۷۲۴ هزار بشکه کاهش یافته و به ۲۱٫۸ میلیون بشکه رسیده‌است. این کاهش در حالی است که عربستان در ماه گذشته صادرات خود را نسبت به دسامبر ۲۰۱۹ حدود نیم میلیون بشکه افزایش داده بود.

صادرات بسیاری از اعضای اوپک، از جمله ایران، امارات، گینه، گابون و لیبی در ماه ژانویه کاهش چشمگیری داشته است.

این گزارش اشاره‌ای به تولید نفت اعضای اوپک نکرده، اما خبرگزاری رویترز طی گزارشی میزان تولید روزانه این سازمان در ماه ژانویه را ۲۸ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه ارزیابی کرده که نسبت به ماه دسامبر ۶۴۰ هزار بشکه کاهش یافته‌است.

رویترز همچنین طی گزارش جداگانه‌ای که دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه منتشر کرده، از قول منابعی نوشته‌است اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در نظر دارند تولید روزانه خود را دوباره ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهند.

طی دو سال گذشته، به خاطر افت قیمت نفت به خاطر تولید مازاد جهانی، اوپک و کشورهای هم‌پیمان توافق کرده بودند تولیدشان را ۱٫۲ میلیون بشکه کاهش دهند، اما اواخر پارسال تصمیم گرفتند که در سال جاری، میزان کاهش تولید را باز هم ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهند.

اکنون، منابعی به رویترز گفته‌اند که شیوع ویروس کرونا در چین تقاضای روزانه نفت این کشور را ۲۵۰ هزار بشکه کاهش خواهد داد و سازمان اوپک و کشورهای هم‌پیمان دوباره می‌خواهند سطح تولید را ۵۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهند تا جلو افت قیمت نفت را بگیرند. به عبارتی، تعهد این مجموعه به کاهش ۲٫۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت خواهد رسید. ایران، لیبی و ونزوئلا از این مجموعه مستثنی هستند.

دو سوم کاهش تولید بر عهده اوپک و یک سوم بر عهده کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه است.

چین بزرگترین واردکننده نفت جهان است و بر اساس آمارهای گمرکی، پارسال روزانه نزدیک ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه واردات نفت داشته‌است که سه درصد آن از ایران بوده‌است.

قرار است کمیته مشترک اوپک و کشورهای هم‌پیمان سه‌شنبه هفته جاری در وین دیدار و موضوع کاهش دوباره تولید را مذاکره کنند.

برخلاف اوپک، آمارها نشان می‌دهد که تولید روسیه در ماه ژانویه نه تنها کاهشی نداشته، بلکه با افزایش اندکی نسبت به ماه دسامبر به ۱۱ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

معمولاً طی دو سال گذشته، همواره عملکرد عراق و روسیه در پایبندی به توافقات کاهش تولید نفت ضعیف بوده است.

منابع: کپلر، گمرک چین، رویترز / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG