لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

«بمب‌گذاری» در خط انتقال برق ایران به عراق مناطقی از این کشور را در خاموشی فروبرد


بخشی از شبکه انتقال برق عراق
بخشی از شبکه انتقال برق عراق

رسانه‌های عراقی و ایرانی خبر می‌دهند که روز چهارشنبه، ۲۶ خرداد، انفجار چندین دکل برق در خط مهم انتقال برق ایران به عراق، ۲۵ درصد از صادرات برق ایران به این کشور را کاهش داده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته است، اما یک منبع امنیتی به پایگاه خبری «شفق نیوز» عراق گفته است که «عناصر گروه تروریستی داعش با بمب دو دکل خط انتقال مرصاد برای انتقال انرژی از ایران را در اطراف منطقه اکباشی در ناحیه السعدیه، ۶۰ کیلومتری شمال شرق بعقوبه، منفجر کردند و این امر، برق مناطق گسترده‌ای در دیالی را قطع کرد.»

محمد العزاوی، فرمانده بسیج عشایری عراق، نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها، گروه «حکومت اسلامی»، داعش، را مسئول انفجار بمب‌های کار گذاشته شده در پای این دکل‌ها دانسته است.

یک منبع امنیتی نیز در استان صلاح‌الدین، روز چهارشنبه از انفجار ۹ دکل برق در خط انتقال برق ایران به عراق خبر داده و «گروهی تروریستی» را مسئول آن دانسته است.

به گفته او، این اقدام «بخش‌های وسیعی از سه استان صلاح‌الدین، کرکوک و نینوا را در تاریکی فرو برده است.»

او توضیح داد: «تروریست‌های ناشناس ابتدا هشت دکل را که به تازگی (دو روز پیش) تعمیر شده بود و برق را به الشرقاط، بیجی در شمال صلاح الدین و القیاره در نینوا انتقال می‌داد، با بمب‌های کارگذاری شده منفجر کردند. سپس دکل نهم بین دو ناحیه مکیشیفه و سامرا در جنوب شرق تکریت منفجر شد. برق این مناطق وسیع عراق در حال حاضر قطع است.»

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق، نیز در این باره گفت: «این انفجارها علاوه بر از کار انداختن این خط انتقال، ۴۰۰ مگاوات برق به این استان خسارت زد و تیم وزارت برق عراق با حمایت نیروهای امنیتی در حال حاضر در تلاشند این خسارت، جبران و خط برق فعالیت خود را بازیابد.»

در همین رابطه، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته است: «ما ۴ خط انتقال برق به عراق داریم که خط حادثه‌دیده ۲۵ درصد صادرات به این کشور را کاهش داده است.»

او افزود: «میزان صادرات برق از ابتدای خرداد کاهش یافته و به یک سوم رسیده است.»

عراق یک سوم انرژی مورد نیازش را از طریق خرید برق از ایران و واردات گاز برای نیروگاه‌های برق خود تأمین می‌کند،‌ اما به دلیل تحریم بانک‌ها و صنایع نفت و گاز ایران از طرف آمریکا بخش بزرگی از پول برق و گاز خریداری شده از ایران پرداخت نشده است.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، بغداد بیش از پنج میلیارد دلار به ایران بدهی دارد و تاکنون مذاکرات برای پرداخت این بدهی به نتیجه ملموسی نرسیده است.

گروه داعش که مسئولان عراقی آن را مسئول انفجارهای روز چهارشنبه می‌دانند از بیشتر مناطق عراق برچیده شده است و بقایایی از این گروه در مخفیگاه‌هایی در منطقه البوکمال سوریه،‌ واقع در مرز با عراق، حضور دارند.

روز ۱۷ خرداد ۹۶ دو تیم از افراد مسلح مرتبط با داعش به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه روح‌الله خمینی در تهران حمله کرده و ۱۳ نفر را کشته و ۴۳ نفر را نیز زخمی کردند.

XS
SM
MD
LG