لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

مرگ «دست‌کم ۹ عضو» حشد الشعبی عراق در حمله گروه داعش


تعدادی از نیروهای حشد الشعبی در عراق
تعدادی از نیروهای حشد الشعبی در عراق

همزمان با حمله مرگبار گروه داعش علیه نیروهای حشد الشعبی در عراق که بامداد روز شنبه، ۱۳ اردیبهشت، رخ داد، داعش مسئولیت حمله شامگاه پنج‌شنبه به نظامیان مصر در صحرای سینا در خاک مصر را نیز پذیرفت.

به گزارش رسانه‌های عراق، در حمله افراد مسلح داعش در سحرگاه شنبه به نیروهای حشد الشعبی در اطراف شهر سامرا، در ۱۲۰ کیلومتری شمال بغداد در استان صلاح‌الدین، ۹ تا ده عضو حشد الشعبی کشته شده‌اند.

سازمان حشد با تایید تلفات، از زخمی شدن شمار دیگری از نیروهایش خبر داد.

بر اساس گزارش‎ها، هشت تا ده تن از نیروهای حشد الشعبی مجروح شده‌اند و حال برخی از آنها «وخیم» توصیف شده است.

به گزارش شبکه روداو، حملات نیروهای داعش همزمان علیه پست‌های ایست بازرسی نیروهای حشد الشعبی در دهکده‌هایی در غرب اربیل، یثرب، جنوب تکریت، بیجی و چند نقطه دیگر انجام شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، در طی آتشباری چند ساعته داعش با سلاح‌های سبک و نیمه سنگین، حشد الشعبی نیروهای کمکی را از اطراف به یاری فراخوانده بود.

داعش روز جمعه نیز مناطقی در اطراف موصل را هدف آتشباری قرار داده بود.

از ماه ژانویه تاکنون، به نظر می‌رسد شمار حملات داعش در عراق دو برابر شده، در حالی که در سال ۲۰۱۹ تحرکات آن به میزان چشمگیری کاهش یافته و برخی حتی از «پایان کار داعش» در عراق سخن گفته بودند.

داعش در ژانویه سال جاری نیز مسئولیت ۸۸ حمله را پذیرفته بود در حالی که این شمار در آوریل به ۱۵۱ مورد افزایش یافت.

یک بررسی انستیتوی خاور نزدیک واشینگتن نشان می‌دهد که بیشترین حملات در این دوره در اطراف بغداد صورت گرفته است.

حملات هفته‌های اخیر در عراق، به صورت آتشباری از راه دور یا توسط تک‌‌تیراندازان آن، شمار بیشتری قربانی گرفته است.

سه روز پیش از آن، نیروهای ائتلاف ضد داعش تپه‌های حمرین را که ظن وجود جنگجویان داعش در آن می‌رفت، بمباران کرده بودند. ماه گذشته نیز نیروی هوایی بریتانیا همین منطقه در اطراف کرکوک را بمباران کرد.

استرالیا، کانادا، فرانسه و آلمان شریک حملات هوایی ماه گذشته نیروهای ائتلاف علیه مقرهای داعش بودند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف عراق، که احتمال می‌رود نشست مجلس بغداد برای دادن رای اعتماد به وزیران پیشنهادی او در ادامه این هفته برگزار شود، روز شنبه در بیانیه‌ای تشدید تحرکات داعش را «تلاش مذبوحانه در سوء استفاده از کشمکش‌های سیاسی جاری» در عراق دانست.

آقای الکاظمی در همین حال افزود: «تعقیب تروریست‌ها تا پایان کار آنها همچنان در دستور کار ارتش عراق است.»

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، نیز روز شنبه گفت داعش برنامه‌ریزی کرده تا محاصره‌ای را که نیروهای امنیتی عراق در اطراف این گروه ایجاد کرده‌اند، بشکند.

برخی رسانه‌های عراق، ضعف نیروهای حشد الشعبی را که امکان داد داعش حملاتی مرگبار علیهش انجام دهد، نتیجه انشعاب چهار تیپ حشد الشعبی، در نتیجه اختلافات داخلی میان این سازمان شیعی متحد ایران، دانسته‌اند.


روزنامه جروزالم پست شنبه با این ارزیابی که داعش تشدید حملات در دوره نزدیک را برنامه‌ریزی کرده، آن را ناشی از افزایش تنش میان آمریکا و ایران در منطقه و خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از شش پایگاه عراقی دانسته است.

به نوشته جروزالم پست، حملات اخیر داعش، از جمله حمله بامداد شنبه در استان صلاح‌الدین عراق، «پیچیده‌تر» بود.

بنا به ارزیابی این روزنامه، مجموعه حملات هسته‌های داعش در دوره اخیر از تقویت دوباره آن نشان دارد.

ائتلاف ضد داعش به ویژه با یاری نیروهای دموکراتیک سوریه سال گذشته بخش‌های وسیعی از سوریه را از دست داعش آزاد کرد، اما نظر به افزایش تحرکات اخیر داعش در سوریه، حفظ این برتری، اکنون مورد تردید قرار گرفته است.

در حالی که داعش مسئولیت حمله آخر هفته در صحرای سینا را پذیرفت، ارتش مصر تایید کرد که در انفجار یک خودروی زرهی نظامیانش در حومه شهر بئرالبعد در بخش شمالی این صحرا، دو نظامی کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های منطقه، حمله به نظامیان مصری به احتمال زیاد کار نیروهای «ولایت سینا» بود؛ این گروه ابتدا با نام «انصار بیت‌المقدس» با خلیفه داعش «بیعت» کرده بود.

سر برآوردن دوباره داعش در حالی رخ می‌دهد که ابوبکر البغدادی، رهبر این خلافت خودخوانده، اوایل آبان سال گذشته در عملیات کوماندویی ویژه آمریکا در سوریه کشته شد.

داعش که در اوایل تابستان ۲۰۱۴ پدیدار شد، در اکتبر سال ۲۰۱۵، اقدام به انجام ۱۲۰ مورد حمله انتحاری به شدت پرتلفات و رعب‌انگیز به ویژه در عراق کرد؛ اما اوج حملات داعش در اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۸ بود؛ تنها در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸، داعش با انجام حدود ۱۲۰۰ حمله، هزاران تن را به خاک و خون کشید.

XS
SM
MD
LG