لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

فرمانده سپاه: برد موشک‌ها طبق سیاست‌های رهبر دو هزار کیلومتر تعیین شده است


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران

فرمانده سپاه پاسداران در یک سخنرانی ضمن تاکید بر توان افزایش برد موشک‌های ایران، اشاره کرد که برد این موشک‌ها «طبق سیاست‌های» آیت‌الله خامنه‌ای «محدود» انتخاب شده است.

این نکته‌ای است که روز سه‌شنبه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز به آن اشاره کرده و تعیین برد موشک‌های ایران را مسئولیت رهبر جمهوری اسلامی دانسته است.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه ۹ آبان گفت که برد موشک‌های ساخت ایران «طبق سیاست‌هایی که رهبری تعیین کردند» دو هزار کیلومتر انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، او گفت: «این میزان فعلاً کفایت می‌کند، چرا که آمریکایی‌ها به اندازه کافی در شعاع دو هزار کیلومتری اطراف کشور ما حضور دارند که در صورت تهاجم به آنها پاسخ داده خواهد شد».

در همین حال خبرگزاری تسنیم، این گفته آقای جعفری را چنین گزارش کرده است: «این توان و برد موشکی را برای جمهوری اسلامی کافی می‌دانیم، چون اکثر منافع و نیروهای آمریکایی در شعاع همین برد موشکی قرار دارند».

تعیین برد موشک‌های ساخت ایران به دست آیت‌الله خامنه‌ای پیشتر هم در سخنان چند فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی مورد اشاره قرار گرفته، از جمله در سال ۱۳۹۴ آقای جعفری خود به این نکته اشاره کرده است.

مسئله تولید و آزمایش موشک بالستیک در ایران از جمله مسائلی است که دولت دونالد ترامپ در آمریکا بر آن تاکید دارد و بارها خاطرنشان کرده است که آزمایش این نوع موشک‌ها اگر هم نقض متن توافق اتمی موسوم به برجام نباشد، نقض «روح برجام» است.

قطعنامه ۲۲۳۱ که پس از امضای توافق تیرماه ۱۳۹۴ در وین بین ایران و شش قدرت جهانی برای حل‌وفصل برنامه اتمی جمهوری اسلامی توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد، تهران را از آزمایش هر گونه موشک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای منع می‌کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع مدعی است که «موشک‌های آزمایش‌شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند» و از این رو آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی، برجام، نیست.

اما مقام‌های آمریکایی و برخی دیگر از کشورها این موضوع را رد می‌کنند. از جمله نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پیشتر با رد اظهارات مقام‌های ایرانی در مورد جنبه دفاعی برنامه موشکی ایران، این آزمایش‌های موشکی را اقدامی «غیر قابل قبول» توصیف کرده است.

برنامه موشکی ایران همچنین از جمله مواردی است که آمریکا با استناد به آن تهران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کند.

در مقابل، تاکید و پافشاری مقامات جمهوری اسلامی بر ساخت و آزمایش موشک به‌ویژه در چند روز گذشته بیشتر در رسانه‌ها بازتاب یافته است، پس از تصویب طرح تازه تحریم‌های موشکی علیه ایران در آمریکا.

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارم آبان طرح تحریم شرکت‌ها و افرادی را که به تامین نیازهای برنامه موشک‌های بالستیک ایران کمک می‌کنند با اکثریت قاطع تصویب کرد.

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، که این طرح را تهیه کرده در این باره گفت که ایران نیازی به توسعه یا به کارگیری برنامه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما ندارد.

در واکنش به تصویب این طرح، رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرد:‌ «موشک ساخته، می‌سازیم و خواهیم ساخت، زیرا با هیچ‌ یک از قوانین بین‌المللی یا قطعنامه ۲۲۳۱ در تضاد نیست».

روز سه‌شنبه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز در یک سخنرانی به برد موشک‌های ساخت کشور اشاره کرد و گفت که دو هزار کیلومتر از سوی آیت‌الله خامنه‌ای «مجاز» دانسته شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از محمد باقری، رئیس ستاد کل، می‌گوید: «موشک‌های ما در حد دو هزار کیلومتر از سوی فرماندهی معظم کل قوا مجاز [دانسته شده است]».

او در ادامه گفت: «دانشمندان ما توانسته‌اند این موشک‌ها را از لحاظ کمیت و در حد ضرورت کشور تولید کرده و در مناطق امن و شهرهای موشکی زیرزمینی مستقر کنند».

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه سخنان تازه فرمانده کل سپاه درباره برد محدود موشک‌های ساخت ایران را نشانگر تمایل جمهوری اسلامی به کاهش تنش بر سر برنامه موشکی‌اش دانسته است.

اما فرمانده سپاه روز سه‌شنبه در عین حال تهدید کرد که «آمریکایی‌ها مطمئن باشند، هر چه تحریم‌ها و فشارها بیشتر شود، حجم، برد و ساخت موشک‌های ایران سرعت بیشتر خواهد داشت».

XS
SM
MD
LG