لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

تاکید معاون سپاه بر نقش خامنه‌ای در «جمع کردن» اعتراضات


معاون سیاسی سپاه زمان اجرای طرح گران‌ کردن بنزین را دارای اشکال دانسته است
معاون سیاسی سپاه زمان اجرای طرح گران‌ کردن بنزین را دارای اشکال دانسته است

معاون سیاسی سپاه پاسداران گفته است «اگر ورود بهنگام» رهبر جمهوری اسلامی نبود، اعتراض‌های آبان ۹۸ «۴۸ ساعته جمع نمی‌شد».

یدالله جوانی که شامگاه دوشنبه، ۱۱ آذرماه، در شهر بیرجند سخنرانی می‌کرد اعتراض‌های اخیر در ایران را «داستان آمریکایی» توصیف کرده و گفت که باید از «تکرار مسائل وقایع اخیر در کشور جلوگیری کنیم».

آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز ۲۶ آبان یعنی دو روز پس از شروع اعتراض به گران‌ شدن بنزین با «اشرار» خواندن معترضان، از «مسئولین حفظ امنیّت کشور» خواست به «وظایف‌شان عمل کنند».

رهبر جمهوری اسلامی روز ۶ آذرماه با اشاره به پایان این اعتراض‌ها به برخوردهای امنیتی با این اعتراض‌ها اشاره کرد و گفت: «نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، دیگران در آن چند روز وارد میدان شدند و در مواجهه‌‌ای سخت، کار خودشان را، وظیفه‌ خودشان را انجام دادند.»

در جریان اعتراض‌های اخیر که به گفته فرماندهان سپاه طی دو روز جمع شد، بر اساس گزارش‌های منتشره حداقل ۳۶۶ نفر کشته و دست‌کم هفت هزار نفر بازداشت شده‌اند.


علی سعیدی، رئیس عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی کل قوا نیز روز ۲۹ آبان در یک سخنرانی خبر داده بود که آیت‌الله خامنه‌ای خود مسئولیت «تمام هزینه‌های» تصمیم به گران کردن بنزین را پذیرفته است.

معاون سیاسی سپاه روز دوشنبه در عین حال با اشاره به ابعاد مختلف اعتراض‌های اخیر گفت که «پیاده‌سازی» طرح گران‌ کردن بنزین «بخصوص زمانی که دشمن منتظر نشسته است، اشکال داشت».

این اظهارنظر در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود تصمیم به گران‌ کردن بنزین با «پشتوانه کارشناسی» توسط سران سه قوه و حمایت مستقیم خود رهبر اتخاذ شده است.

یدالله جوانی در ادامه مردم معترض را «نیروی دشمن» و «اراذل و اوباش» خوانده و گفته «دشمن» این افراد را «از طریق فضای مجازی شناسایی می‌کند» و اگر بنزین هم گران نمی‌شد، «بنا داشت که لشکر خود را تا پایان سال یک جایی وارد صحنه کند».

این مقام سپاه همچنین در حالی از آمادگی این نهاد برای اعتراض‌های احتمالی خبر داده که پیشتر اظهاراتی مبنی بر غافلگیر شدن حکومت ایران منتشر شده است.

از جمله این اظهارات می‌توان به گفته علی سعیدی اشاره کرد که روز ۲۹ آبان گفت بر اساس تحلیل حکومت، انتظار مقامات بر این بوده است که اعتراض گسترده‌ای در کشور به راه نیفتد و طبق روال معمول هر ده سال یک بار شاهد اعتراض‌ها در ایران باشند.

یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود گفته هدف آمریکا از افزایش‌های فشار تحریم‌ها این بوده که «مردم دچار نارضایتی و مشکل شوند و نهایت در برابر مسئولان نظام ایستادگی کنند»، ولی «ملت ایران جنگ اقتصادی را نیز تبدیل به فرصت خواهد کرد».

منابع: خبرگزاری ایرنا، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG