لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۷

حاجی‌زاده: وقتی مطلع شدم، آرزوی مرگ کردم؛ تمام مسئولیت را می‌پذیرم


امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران و مسئول مستقیم پدافند این نیرو در شب حمله به پایگاه‌های آمریکا، روز شنبه «تمام مسئولیت» مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی را پذیرفت.

آقای حاجی‌زاده پس از آن در برابر دوربین‌ها ظاهر شد که ستاد کل نیروهای مسلح ایران پذیرفت که «خطای انسانی» موجب شلیک موشک به هواپیمای مسافربری در آسمان ایران شده است.


به گفته این فرمانده سپاه، یک نیروی تدافعی در اطراف تهران در شب حادثه اضافه شده و همین سامانه مسئول شلیک موشک به هواپیما بوده است.

امیرعلی حاجی‌زاده می‌گوید که «چند بار» درخواست شده که آسمان از پروازهای عادی خالی شود، اما «بنا بر ملاحظاتی» که او توضیح نداد این اتفاق نیفتاده است.

آقای حاجی‌زاده حتی در پاسخ به یک خبرنگار نیز از روشن کردن این «ملاحظات» طفره رفت و در این باره توضیح بیشتری نداد. او تنها گفت که «عزیزان دیگه‌ای مسئول بودند و باید این کار را می‌کردند که متاسفانه نکردند».

فرمانده هوافضای سپاه روز شنبه گفت که «ما گردن‌مون از مو باریک‌تره» و «هر تصمیمی مقامات بگیرند ما مطیع هستیم».

به گفته این فرمانده، «تمام یگان‌های آفندی و پدافندی» سپاه در شب حادثه در حال آماده‌باش کامل و «در شرایط جنگی» بوده‌اند.

آقای حاجی‌زاده علاوه بر قبول مسئولیت همچنین خبر داد که در شب حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق «در غرب کشور» حضور داشته و در همان جا از ماجرای سقوط هواپیمای مسافربری مطلع شده است.

نیروی هوافضای سپاه بامداد چهارشنبه گذشته به دو پایگاه آمریکا در خاک عراق حمله کرد.

هواپیمای مسافربری شماره ۷۵۲ ساعتی بعد در آسمان شهریار در اطراف تهران هدف پدافند این نیروی متعلق به سپاه پاسداران قرار گرفت.

این به آن معناست که امیرعلی حاجی‌زاده روز پنج‌شنبه در جریان کنفرانس خبری خود در تهران از موضوع سقوط هواپیما و خطا در هدف گرفتن آن مطلع بوده است.

با این حال این فرمانده سپاه در این کنفرانس خبری به سقوط هواپیما هیچ اشاره‌ای نکرد و در عوض ادعای کشته شدن «ده‌ها» نیروی آمریکایی در این حملات را تکرار کرده و گفت که «عملیات بزرگ... در کل منطقه ادامه پیدا خواهد کرد».


سه روز پس از فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری با ۱۷۶ سرنشین در اطراف تهران، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای رسمی پذیرفت که پدافند سپاه پاسداران دچار خطا شده و به اشتباه این هواپیما را هدف گرفته است.

این یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ که بامداد چهارشنبه، ۱۸ دی‌ماه، فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین، ترک کرده بود، دقایقی پس از پرواز دچار آتش‌سوزی شد و در صباشهر از توابع شهرستان شهریار سقوط کرد.


مقامات رسمی و رسانه‌های حکومتی نزدیک به سه روز اصابت موشک به این هواپیما را تکذیب و حاشا کرده و به تئوری‌های توطئه چون دست داشتن کمپانی بوئینگ در آن دامن زدند.

ساعتی پس از اقرار جمهوری اسلامی به «خطای انسانی» که به سقوط یک هواپیمای مسافربری انجامید، نخست وزیر کانادا در بیانیه‌ای ویژه خواستار «شفافیت و اجرای عدالت» شد.

امیرعلی حاجی‌زاده روز شنبه همچنین اعلام کرد که مسئولان سازمان هواپیمایی ایران به این دلیل اصرار داشتند که شلیک موشک رخ نداده که «اصلا خبر نداشتند».

مدیر سازمان هواپیمایی کشوری دست‌کم دو بار با قاطعیت اصابت موشک به هواپیمای مسافربری را رد کرد و آن را «غیرممکن» خواند.

XS
SM
MD
LG