لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

حاجی‌زاده از خط و نشان کشیدن سپاه برای حسن روحانی در جلسه محرمانه پرده برداشت


عکسی که از دیدار مرداد ۹۶ فرماندهان سپاه با حسن روحانی منتشر شد
عکسی که از دیدار مرداد ۹۶ فرماندهان سپاه با حسن روحانی منتشر شد

چهار سال پس از دیدار فرماندهان ارشد سپاه پاسداران با حسن روحانی، رئیس‌ جمهور پیشین ایران، فرمانده هوافضای سپاه اعلام کرد در آن جلسه با حضور قاسم سلیمانی با انتقاد از حمله‌های لفظی روحانی به سپاه تهدید کرده بودند که نظام و رهبری خط قرمزشان است.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، در مصاحبه با روزنامه کیهان که روز چهارشنبه، ۲۲ دی، منتشر شد، اشاره‌ای به زمان دقیق برگزاری این جلسه نکرد، اما دوم مرداد ۱۳۹۶ در آستانه مراسم تنفیذ حکم دوره دوم ریاست‌ جمهوری حسن روحانی، خبر دیدار فرماندهان سپاه با او منتشر شد.

در این دیدار،‌ پنج فرمانده ارشد سپاه از جمله محمدعلی جعفری، قاسم سلیمانی، غلام‌حسین غیب‌پرور، اسماعیل کوثری و امیرعلی حاجی‌زاده حضور داشتند.

آقای حاجی‌زاده در مصاحبه با کیهان که چند روز پس از سالگرد سرنگونی پرواز ۷۵۲ منتشر شده اما هیچ اشاره‌ای به نقش او در این رویداد به‌ عنوان یکی از متهمان اصلی نشده، با اشاره به سخنان انتقادی روحانی درباره سپاه گفته است: «گفتیم اگر این حرف‌ها را بزنید، برای ما قابل تحمل نیست.»

در مرداد ۹۶ جزئیاتی از این دیدار منتشر نشد و صرفاً از «آمادگی سپاه برای همکاری همه‌جانبه با دولت» در راه «تحقق اهداف انقلاب اسلامی» خبر منتشر شد، اما این دیدار پس از آن برگزار شد که تنش لفظی میان روحانی و سپاه پاسداران افزایش یافته بود.

حدود یک ماه پیش از برگزاری این جلسه، روز یکم تیرماه، حسن روحانی در انتقادی تلویحی از فعالیت‌های سپاه پاسداران گفته بود که بخشی از اقتصاد ایران به دست «دولتی» داده شده که «هم تفنگ دارد و هم رسانه» و «کسی جرئت ندارد با آن‌ها رقابت کند».

در مقابل، محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه، این سخنان را «بی‌انصافی» خوانده و گفته بود که اگر دولت «بدون تفنگ» باشد، «توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» خواهد شد.

درگیری‌ لفظی حسن روحانی و آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین نهادهای زیر نظر او، در آستانه انتخاب دوباره آقای روحانی به ریاست‌جمهوری به یک باره به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته بود و حسن روحانی در سخنان خود تلاش می‌کرد کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها را صرفاً به پای نهادهای حکومتی بگذارد.

امیرعلی حاجی‌زاده در بخش دیگری از مصاحبه اخیر خود با اشاره به «صریح و تند» بودن این جلسه افزود: «عین جمله حاج قاسم این بود که گفت آقای روحانی، می‌خواهی مسیر احمدی‌نژاد را بروی؟ تو هم می‌خواهی مثل او بشوی؟»

محمود احمدی‌نژاد که با حمایت سپاه و رهبر جمهوری اسلامی دو دوره به ریاست‌ جمهوری اسلامی رسید، از میانه دور دوم تقابل لفظی با سپاه و رهبر جمهوری اسلامی را آغاز کرد تا جایی که شورای نگهبان صلاحیت او را برای انتخابات ریاست‌ جمهوری اخیر رد کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس سپاه متهم هستند به این‌که با تسلط بر نهادهای اقتصادی و سیاسی و صرف هزینه‌های گسترده نظامی در داخل و خارج از کشور، و در عین حال سرکوب اعتراضات سیاسی و احتماعی، آسیب‌های جدی به ساختار اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ایران وارد کرده‌اند.

حسن روحانی یا مقامات سابق در دولت او هنوز به این مصاحبه واکنش نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG