لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

فرمانده سپاه از تشکیل قرارگاهی برای مقابله با گرانی‌ خبر داد


حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک روز پس از آن‌که رهبر جمهوری اسلامی خواستار دخالت بسیج و همکاری این نهاد با مراکز دولتی برای کنترل قیمت کالاها شد، از تشکیل قرارگاهی با نام «هفدهم ربیع‌الاول» برای این منظور خبر داد.

فرمانده سپاه روز چهارشنبه، ۱۴ آبان، گفت پس از سخنرانی آقای خامنه‌ای، نشستی برای «هم‌افزایی ظرفیت‌های سپاه و بسیج و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی برای کنترل قیمت‌ها» برگزار شد و قرارگاهی «با حضور وزرای جهاد کشاورزی، صمت، دادگستری و دادستان کل کشور و همه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی که در این مسئله درگیر هستند، تشکیل شد».

آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته با بیان این‌که «هیچ استدلالی پشت گرانی‌ها نیست»، گفته بود «هم وزارت صمت، هم مسئولین تعزیرات، هم بسیج، هم بعضی از دستگاه‌های دیگری که مرتبط با قضیّه هستند، گمرک و دیگران، با همدیگر همکاری کنند».

ساعاتی پس از این اظهارنظر رهبر جمهوری اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران ادعا کرد که قیمت کالاهای اساسی در کشور «در هفته آینده تغییر محسوسی خواهد داشت».

تقریباً همزمان وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: «در راستای سخنان امروز رهبری هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و بانک مرکزی صورت گرفته و مصوبه‌های بسیار مهمی در ستاد هماهنگی اقتصادی مصوب شد».

با این حال این دو وزیر توضیح ندادند در حالی که گرانی‌ها از مدت‌ها بیش به یکی از انتقادات ثابت مردم ایران تبدیل شده است، چرا تاکنون حاضر به اتخاذ چنین تصمیماتی نشده بودند.

این در حالی است که افزایش قیمت انواع و اقسام کالاها در کشور بیش از دو سال است که به مسئله‌ اصلی برای مردم تبدیل شده و به‌ویژه با افزایش فشار حداکثری آمریکا بر ایران و سقوط ارزش پول کشور روزبه‌روز تشدید شده است.

حسین سلامی، فرمانده سپاه، نیز امروز از تصمیماتی برای مقابله با گرانی خبر داد، اما در توضیح فقط گفت با هماهنگی بین بسیح و دو وزارت صمت و جهاد کشاورزی،«بسیج نقش خودش را در نظارت و بازرسی و در خصوص عرضه مستقیم کالا به مردم تعریف و بر عهده خواهد گرفت».

فرمانده سپاه همچنین افزود که «سپاه ظرفیت‌های متنوعی در اختیار دارد که در این موضوع برای کمک به این دو وزارتخانه بسیج خواهد کرد»، با این حال درباره این ظرفیت‌ها و این‌که چرا در دو سال اخیر مورد استفاده قرار نگرفته، توضیحی نداد.

تشکیل انواع قرارگاه در سپاه یا با مشارکت سپاه یکی از روش‌های حکومت ایران در مواجهه با انواع بحران‌هاست که اغلب در پی دستور آیت‌الله خامنه‌ای ایجاد می‌شوند، اما در بیشتر موارد گزارش نهایی روشنی از فعالیت وعملکرد آن‌ها منتشر نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG