لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

نشست شورای حکام آژانس؛ آمریکا: ایران یک «شریک مشتاق» برای احیای برجام نیست


نشست شورای حکام آژانس
نشست شورای حکام آژانس

نمایندگی ایالات متحده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور به شورای حکام این نهاد گفت که ایران یک «شریک مشتاق» در مذاکرات غیرمستقیم برای احیای توافق هسته‌ای تیرماه ۱۳۹۴ نیست.

در بیانیه این نمایندگی آمده است: «ما به سرعت آماده اجرای توافقی بر اساس بازگشت همزمان و کامل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستیم. آنچه که وجود ندارد، شریک مشتاق در ایران است».

شورای حاکم آژانس که ۳۵ عضو دارد، از روز دوشنبه نشست فصلی خود را آغاز کرد و بررسی پرونده ایران از سه‌شنبه در دستور کار آن قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داده که قدرت‌های غربی در تلاش هستند تا ائتلافی علیه ایران در شورای حکام تشکیل دهند تا به تهران فشار بیاورند که به پرسش‌های مطرح شده از سوی آژانس در مورد ذرات پیدا شده اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده خود پاسخ دهد.

با این حال گزارش‌ها حاکی است که این شورا قصد ندارد قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند.

شورای حکام در نشست ماه ژوئن خود با تصویب قطعنامه‌ای، از این‌که ایران به پرسش‌های آژانس در مورد ذرات اورانیوم یافت شده پاسخ نداده است، «ابراز نگرانی عمیق» کرد.

کشورهای عضو از ایران خواستند تا «بدون تاخیر» با آژانس همکاری کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید گرچه قرار نیست در نشست این هفته شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود، اما آمریکا همراه با بریتانیا، فرانسه و آلمان که حامی اصلی قطعنامه ماه ژوئن بودند، بیانیه‌ مشترکی آماده کرده‌اند که حمایت از آن قطعنامه را مورد تاکید قرار داده و امیدوارند که پشتیبانی بسیاری از کشورهای عضو شورای حکام را در این زمینه جلب کنند.

در این بیانیه که خبرگزاری رویترز می‌گوید متن آن را دیده، آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم که فورا به اجرای تعهدات قانونی خود عمل کند و بدون تاخیر، پیشنهاد مدیرکل آژانس برای همکاری بیشتر در زمینه توضیح و حل همه امور پادمانی را بپذیرد».

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت که پاریس و شرکای آن در حال مشورت کردن برای یافتن راه‌حلی به منظور شکستن بن‌بست فعلی و آماده شدن برای نشست بعدی شورای حکام آژانس در ماه نوامبر هستند.

مدیرکل آژانس بارها اعلام کرده که ایران در زمینه امور پادمانی همکاری نمی‌کند و از ماه ژوئن تاکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

رافائل گروسی روز ۲۱ شهریور نیز مجددا تاکید کرد که هیچ پیشرفتی در تحقیقات جاری در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران حاصل نشده و بر همین اساس، خلاء نظارتی بر برنامه اتمی ایران «بزرگ و بزرگ‌تر» می‌شود.

او افزود: بررسی‌های فعلی ما تاکنون ثمربخش نبوده‌است، ایران باید شفاف عمل کند و دسترسی‌های لازم و کامل برای نظارت را به آژانس بدهد.

این در حالی است که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، با ادعای این‌که تهران در مورد سه سایت اعلام‌نشده خود با آژانس «همکاری» داشته است، گفت که «صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد».

ایران از سوی دیگر احیای برجام را به بسته شدن پرونده افشای ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده خود گره زده است. ولی بریتانیا، فرانسه و آلمان روز ۱۹ شهریور در بیانیه‌ای با اشاره به ناکامی ایران در دستیابی به توافق برای احیای برجام هشدار دادند که برجام به هیچ وجه نمی‌تواند بهانه‌ای باشد تا ایران از تعهدات الزام‌آور قانونی خود در مورد منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای شانه خالی کند.

این سه کشور همچنین تأکید کرده‌اند که ایران باید درباره منشأ اورانیوم پیداشده در سایت‌های خود به آژانس توضیح فنی معتبر بدهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری‌های ایران و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG