لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

مقامات آمریکا: ایران برای توسعه فعاليت هسته‌ای از روسیه تقاضای کمک کرده است


تاسیسات هسته‌ای نطنز
تاسیسات هسته‌ای نطنز

شبکه خبری سی‌ان‌ان در یک گزارش اختصاصی می‌نویسد که مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند حکومت ایران به عنوان یک طرح جایگزین در صورت شکست کامل مذاکرات برجام برای توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود از روسیه تقاضای کمک کرده است.

مقامات آمریکایی مطلع از این موضوع گفتند ایران از روسیه سوخت هسته‌ای خواسته و همچنین در زمينه افزایش تولید مواد هسته‌ای در داخل درخواست کمک کرده است. سوخت هسته‌ای علاوه بر مصرف در راکتور ایران می‌تواند به کوتاه کردن زمان ضروری برای ساخت سلاح اتمی کمک کند.

سی‌ان‌ان براساس توضیحات مقامات آمریکایی و کارشناسان یادآوری می‌کند که میزان خطر توسعه هسته‌ای به این بستگی دارد که ایران برای چه مصارفی از سوخت هسته‌ای استفاده کند. در عین حال هنوز مشخص نیست که روسیه چنین درخواستی را پذیرفته باشد. مسکو همواره در موضع‌گیری‌های علنی با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مخالف بوده است.

همکاری‌های تهران و مسکو اخیرا گسترش یافته و یک نمونه بارز آن ارسال جنگ‌افزار از سوی ایران برای ارتش روسیه و گزارش‌های تایید نشده در مورد کمک کارشناسان امنیتی روسیه به سرکوب اعتراضات اخیر در ایران است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ماه ژوئن هشدار داد که جدیدترین شواهد حاکی است که ایران فقط چند ماه تا رسیدن به مرحله گذار به تولید سلاح اتمی فاصله دارد و اگر فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور با سرعت فعلی ادامه یابد این فاصله کوتاه‌تر خواهد شد.

مذاکرات احیای برجام از حدود سه ماه پیش به حالت تعلیق درآمده و تحت تاثیر سرکوب خشونت‌بار اعتراضات هفته‌های اخیر در ایران و ارسال جنگ افزارهای تهاجمی برای روسیه، مناسبات تهران با غرب بیش از گذشته تیره شده و امید به احیای برجام کاهش یافته است.

روسیه از امضا کنندگان برجام است و ارسال پنهانی و غیرقانونی مواد و يا سوخت هسته‌ای به ایران از سوی مسکو اگر ثابت شود نقض صریح برجام خواهد بود.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به سی‌ان‌ان گفت: «ما از مدتی پیش اعلام کرده‌ایم که برجام و مذاکره در مورد آن فعلا در دستور کار نیست. ما در همکاری با متحدان خود تلاش می‌کنیم افزایش همکاری‌های تهران و مسکو را برملا کرده و اقدامات لازم برای پیشگیری از توسعه تسليحات و خطرات هسته‌ای را انجام خواهیم دارد.»

وزارت خارجه روسیه و دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکنون به این ادعای مقامات آمریکایی واکنش نشان نداده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین نیز هفته پیش گفت حکومت ایران در ازای ارسال جنگ افزار برای روسیه از این کشور در زمینه هسته‌ای تقاضای کمک کرده است.

به نظر می‌رسد که اکثر تصمیم‌گیران ارشد در حکومت ایران به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال احیای برجام بسیار ضعیف است و حتی اگر احیا شود پایدار نخواهد بود. یکی از شروط مهم ایران برای توافق جدید تعهد دولت آمریکا به عدم خروج از پیمان بود ولی واشینگتن این شرط را نپذیرفته است.

با استفاده از گزارش سی‌ان‌ان؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG