لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

اعتراض‌های اصفهان؛ شلیک گلوله‌های‌ ساچمه‌ای به سوی مردم و قطع اینترنت


در ادامه برخورد خشن نیروهای پلیس و امنیتی جمهوری اسلامی با مردم معترض در شهر اصفهان، گزارش‌ها و ویدئوها حکایت از شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به سوی مردم و درگیری معترضان با این نیروها دارد.

روز جمعه پس از ساعتی اعتراض و برخورد نیروها با آن از بستر زاینده‌رود به خیابان‌های شهر کشیده شد: در یک خیابان موتورسیکلت به آتش کشیده شده و در خیابانی دیگر معترضان با نیروهای امنیتی برخورد می‌کنند. در همین حال ویدئویی هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به سوی مردم را نشان می‌دهد.

علاوه‌بر خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان، گزارش‌ها حاکی است که خدمات اینترنت «همه اپراتورهای تلفن همراه» از ساعاتی پیش در اصفهان قطع شده و «فقط اینترنت‌های خانگی وصل هستند».

گزارش‌‌گران بدون مرز نیز به قطع اینترنت موبایل و اختلال در اینترنت خانگی در اصفهان واکنش نشان داده است. این سازمان شامگاه جمعه در حساب فارسی توییتر خود نوشت که «بار دیگر اقدام جمهوری اسلامی ایران در قطع اینترنت برای پیشگیری اطلاع‌رسانی از اعتراض‌های مردمی در اصفهان را محکوم می‌کند».

در پی اعتراض‌های روزهای گذشته به مدیریت آب‌رسانی در کشور، اینترنت در دیگر شهرها و مراکز استان‌ها از جمله اهواز و شهرکرد مختل یا قطع شده است.

در همین حال، گزارش شهروندان اصفهانی و شاهدان عینی از قطع اینترنت همراه در بخش‌های مرکزی شهر اصفهان از جمله محدوده خیابان بزرگمهر و خیابان‌های اطراف پل خواجو حکایت دارد.

در گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، چند ویدئو یورش نیروهای پلیس به سوی مردمی و همچنین پرتاب گاز اشک‌آور به قصد متفرق کردن مردم معترض را نشان می‌دهد.

عکس‌هایی که از این محل در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر منتشر شده حاکی از حضور تعداد قابل توجهی از مردم است.

در ویدئویی دیگر فردی توضیح می‌دهد که نیروهای لباس‌شخصی در حوالی پل خواجوی اصفهان بر بستر زاینده‌رود حضور یافته‌اند تا مانع حضور مردم معترض شوند.

در همین حال ویدئوهایی هم منتشر شده است که حاکی از زخمی و مجروح شدن مردم در جریان درگیری‌های پراکنده روز جمعه و انتقال آنها به درمانگاه است.

ویدئویی دیگر در توییتر نیروهای پلیس را در یک سو و مردم معترض را در سوی دیگر از بستر زاینده‌رود نشان می‌دهد، فضا پر از دودی است که به نظر می‌رسد گاز اشک‌آور باشد. در مقابل عده‌ای از مردم شعار «بی‌شرف» سر می‌دهند.

گفت‌وگوی محمد ضرغامی با فضل‌الله صلواتی درباره خشونت دولتی و بحران آب در اصفهان
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:33 0:00
لینک مستقیم

«اصفهانی باغیرت، حمایت، حمایت» و «هموطن به‌پاخیز، ایران فلسطین شده» و «تا آب نیاد تو رودخونه، برنمی‌گردیم به خونه» از جمله دیگر شعارهایی است که روز جمعه در اصفهان سر داده شده است.

پس از بالا گرفتن برخورد خشن نیروهای جمهوری اسلامی با مردم معترض، در بعضی خیابان‌های اصفهان مردم شعار «رضاشاه،‌ روحت شاد»، «این همه لشکر آمده، به جنگ رهبر آمده» و نیز «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

پیشتر در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه فراخوانی در تلگرام منتشر شده بود که مردم را به حضور دوباره بر بستر زاینده‌رود در اعتراض به وضعیت آب در منطقه در روز جمعه دعوت می‌کرد.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، روز جمعه این فراخوان را به «ضدانقلاب» نسبت داده و از «مخالفت پلیس» با برگزاری تجمع نوشته است.

در این فراخوان که گفته می‌شود از سوی کشاورزان اصفهان منتشر شده بود، آنها برای روز جمعه، ۵ آذر۱۴۰۰، ساعت ۹ صبح مقابل پل خواجو فراخوان داده‌ و از همه مردم دعوت کرده‌ بودند که مثل هفته گذشته در حمایت از آنها به صورت گسترده در این تجمع شرکت کنند.

در مقابل پیامکی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که برای بسیاری از شهروندان اصفهان ارسال و از آنها خواسته شده بود که «با توجه به این که صنف کشاورزان استان امروز پایان تجمع خود را اعلام کرده‌اند، لطفا مراقبت فرمایید حضور شما در این محدوده مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه و معاندان قرار نگیرد.»

ویدئویی دیگر از روز جمعه جمعی از معترضان جوان را در حال سنگ‌پرانی به سوی نیروهای لباس‌شخصی نشان می‌دهد.

روز جمعه هفته گذشته هزاران نفر از مردم اصفهان در کنار کشاورزان معترض به عدم دسترسی به حق‌آبه‌شان جمع شدند.

نیروهای امنیتی حکومت از روز پنج‌شنبه تلاش خود را برای پاک‌سازی محل تجمع چندین روزه کشاورزان و مردم آغاز کرده بودند. به نظر می‌رسد که هدف آنها جلوگیری از به راه افتادن تجمع گسترده‌ دیگری در روز جمعه، پنجم آذر، بود.

کشاورزان شرق و غرب اصفهان از روز ۱۷ آبان‌ماه در اعتراض به بی‌توجهی به خواسته‌هایشان و بلاتکلیفی هر ساله برای کشت پاییزه در بستر خشکیده زاینده‌رود و در جوار پل خواجو چادر اعتراضی برپا کرده بودند. کم‌کم مردم نیز به این کشاورزان ملحق شدند.

با آن که تلویزیون حکومتی ایران و رسانه‌های نزدیک به حاکمیت در روزهای نخست، این تجمعات را پوشش می‌دادند و به مقایسه آن با اعتراضات آبان ۹۸ می‌پرداختند، بامداد پنج‌شنبه نیروهای یگان ویژه به چادرهای معترضان و کشاورزان بر بستر خشک زاینده‌رود حمله کرده و برای مجبور کردن آنها به پایان تحصن، آنها را آتش زدند.

به نظر می‌رسد حکومت بیم آن را دارد که این تجمع اعتراضی گسترده‌تر شده و در نهایت به دیگر مناطق و شهرها نیز سرایت کند. هفته گذشته تجمع‌هایی هم در شهرکرد در اعتراض به وضعیت آب برگزار شد.

گفت و گوی محمد ضرغامی با سعید پیوندی بحران اصفهان و خشونت سیاسی برای تعادل وحشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:04 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG