لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

راهپیمایی سالگرد «۹ دی»؛ هواداران حکومت، مخالفان را به سرکوب بیشتر تهدید کردند


صحنه‌ای از تجمع هواداران حکومت جمهوری اسلامی در میدان امام حسین
صحنه‌ای از تجمع هواداران حکومت جمهوری اسلامی در میدان امام حسین

حامیان حکومت جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه ۹ دی در دوازدهمین سالگرد تجمع خود علیه معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸، در تهران و برخی شهرهای دیگر دست به راهپیمایی زدند.

این مراسم عموما با سخنرانی‌هایی علیه اعتراضات سال ۸۸ همراه بود و شورای هماهنگی سازمان تبلیغات با همکاری سپاه پاسداران اقدام به برگزاری تجمعاتی با حضور افراد هوادار خود کرد.

جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس شورای اسلامی، از جمله سخنرانان راهپیمایی حکومتی «۹ دی» بود که تاکید کرد هواداران جنبش سبز همچنان «باید سرکوب شوند و نباید احساس مصونیت داشته باشند».

او که در اهواز سخنرانی می‌کرد میرحسین موسوی و مهدی کروبی، کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری و رهبر مخالفان در اعتراضات ۸۸، محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، را متهم کرد که «توسط سرویس‌های جاسوسی دشمن مدیریت می‌شدند».

کریمی قدوسی اظهار داشت: «کاری که ناجا، وزارت اطلاعات و سپاه باید انجام دهند، باید کاری مناسب این باشد. حلقه وصل این فتنه باید شناخته شود. این فتنه باید سرکوب شود. کسی نباید احساس مصونیت کند».

این نماینده مجلس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ در کنار «جنگ هشت ساله با عراق» و «درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی» به عنوان یکی از «خطرناک‌ترین» حوادثی نام برد که جمهوری اسلامی را تهدید می‌کرد.

او «رسالت» رهبران اعتراضات ۸۸ را که از آن‌ها به عنوان «سران فتنه» نام برد، «به زانو درآوردن نظام اسلامی» عنوان کرد و گفت که رهبر جمهوری اسلامی مرکزیت اعتراضات را فقط این افراد ندانسته و در پاسخ به فرمانده وقت سپاه گفته است: «من هم آن‌ها را نشناخته‌ام. از اول انقلاب آن‌ها را نشناختم. زیرا بخش عمده این مرکزیت در خارج از کشور است».

انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ با معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان نامزد پیروز به پایان رسید ولی مهدی کروبی و میرحسین موسوی نتایج این انتخابات را رد کرده و آن را ناشی از «تقلب» و «مهندسی آراء» دانستند.

اعتراضات گسترده‌ای که پس از اعلام نتایج انتخابات به راه افتاد ماه‌ها ادامه داشت ولی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شخصا نتایج انتخابات را تایید کرد و در نمازجمعه‌ ۲۹ خرداد به صراحت از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد و گفت که نظرات او را به خود نزدیک می‌داند.

سرکوب شدید اعتراضات از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت و در نهایت روز ۹ دی ۸۸، حکومت جمهوری اسلامی حامیان خود را به خیابان‌ها فراخواند و از آن زمان هر سال در چنین روزی برنامه‌های تبلیغاتی علیه معترضان اجرا می‌کند.

عبدالله حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، نیز روز پنج‌شنبه در سالگرد این رخداد بدون ارائه هیچ مستندی مدعی شد که اعتراضات سال ۱۳۸۸ از ده‌ سال قبل برنامه‌ریزی شده بود و سناتورهای آمریکایی پشت آن قرار داشتند.

او اظهار داشت: «طراحی فتنه سال ۸۸ ده‌ سال قبل از آن انجام شده بود. سال ۸۴ یعنی چهار سال قبل از فتنه ۸۸ سناتور آمریکایی اعلام کرد ما حکومت ایران را با فتنه سبز سرنگون می‌کنیم بنابراین حتی نامی که بر فتنه می‌خواستند بگذارند چهار سال قبل از آن در مجلس سنای آمریکا گفته شده بود».

او افزود: «فتنه سنگین که تا الان اسناد آن را که جمع‌آوری کردیم بیش از ۹ جلد شده است. این فتنه را در ۹ دی تغییر دادیم و به یک فرصت تبدیل کردیم و انقلاب با شتاب بیشتر و عمیق‌تر راه خودش را ادامه داد».

حامیان رهبر جمهوری اسلامی از اعتراضات سبزها به عنوان «فتنه» نام می‌برند. میرحسین موسوی، زهرا رهنورد مهدی کروبی از بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به‌سرمی‌برند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG