لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

ایران: در نشست سران کشورهای اسلامی، اسرائیل را به رسمیت نشناختیم


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی با وجود حمایت از بیانیه پایانی نشست سران کشورهای اسلامی در استانبول، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و این موضوع را به طور رسمی و مکتوب در اختیار دبیرخانه اجلاس گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا،بهرام قاسمی،روز جمعه،۲۴ آذر،اعلام کرد که حمایت از قطعنامه وزیران خارجه کشورهای اسلامی و اعلامیه پایانی نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی در استانبول «به منزله شناسایی» اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی نیست.

به گفته آقای قاسمی« تحفظ »جمهوری اسلامی ایران در موضوع به رسمیت نشناختن اسرائیل در جریان نشست استانبول نیز «به صورت رسمی و مکتوب در اختیار دبیرخانه اجلاس قرار گرفت».

«اعلام تحفظ »به معنای پذیرش کلیات یک سند در عین استثنا کردن جزئیاتی از آن است.

جمهوری اسلامی موجودیت کشور اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد.

مقام های جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ بارها از اسرائیل به عنوان «غده سرطانی» نام برده و وعده نابودی این کشور را داده اند.

در مقابل، آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، حملات لفظی شدید سران ایران علیه موجودیت کشور اسرائیل را شدیداً محکوم کرده اند.

مقامات ۵۷ کشور مسلمان در نشست استانبول در روز چهارشنبه،۲۲ آذر،در واکنش به تصمیم رئیس جمهور آمریکا،از کشورهای جهان خواسته بودند که«کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد و شرق بیت المقدس را پایتخت آن بداند».

دونالد ترامپ،رئیس‌ جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، ۱۵ آذر، در یک سخنرانی تاریخی و به رغم مخالفت‌های منطقه‌ای، اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت و وعده داد که سفارت ایالات متحده را از تل‌آویو به این شهر منتقل کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در نشست سازمان همکاری اسلامی خواستار مخالفت با تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره اورشلیم و پیگیری آن در سطح شورای امنیت سازمان ملل شد.

عربستان سعودی نیز از تصمیم دونالد ترامپ انتقاد کرده اما سطح نمایندگی این کشور در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول در روز چهارشنبه ۲۲ آذر پایین بود و وزیر مشاور در امور خارجی عربستان ریاست هیات این کشور را در این نشست به عهده داشت.

XS
SM
MD
LG