لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

بنجامین بریر، شهروند فرانسوی، توسط دادگاه انقلاب به بیش از «هشت سال» زندان محکوم شد


بنجامین بریر از یک ماه پیش در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و وکلیش گفته که او «ضعیف و ضعیف‌تر» شده است.
بنجامین بریر از یک ماه پیش در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و وکلیش گفته که او «ضعیف و ضعیف‌تر» شده است.

وکیل بنجامین بریر روز سه‌شنبه پنجم بهمن اعلام کرد دادگاهی در ایران این گردشگر فرانسوی را به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم کرده است.

فیلیپه والنت در بیانیه‌ای که از پاریس منتشر کرد، افزود: بنجامین بریر همچنین به اتهام تبلیغات علیه نظام جمهوری اسلامی به هشت ماه دیگر حبس محکوم شده است.

در همین حال، سعید دهقان یکی دیگر از وکلای بنجامین بریر به خبرگزاری رویترز گفته که موکلش از شنیدن حکم هشت سال زندان خود شوکه شده است.

او تصریح کرد که ظرف بیست روز به این حکم اعتراض خواهد کرد.

آقای دهقان گفت محکومیت بریر «برپایه یک ماده قانونی متفاوت از قبلی صادر شده است...او به همکاری با دولت‌های متخاصم با ایران متهم شده که حکم طولانی‌تری را از اتهام قبلی برای او به همراه داشته است».

این وکیل افزود موکلش «اطلاعی از اتهام جدیدش نداشت و دفاع ما در بیست ماه گذشته که او در زندان بود، ناظر به این اتهام نبوده است».

این گردشگر ۳۶ ساله فرانسوی که اردیبهشت ۱۳۹۹ با یک خودروی ون به ایران سفر کرده بود، پس از آن‌که «یک پهپاد» را در دشت‌های نزدیک مرز ایران و ترکمنستان به پرواز درآورد، بازداشت شد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران او را به اتهام عکس‌برداری از مناطق ممنوعه به جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی متهم کرده است.

وکیل بنجامین بریر در بیانیه خود محاکمه موکلش را «ساختگی» خوانده و اتهامات وارده را «بی‌اساس» دانسته است.

آقای والنت گفته است: «این حکم نتیجه یک دادرسی کاملا سیاسی و بی‌اساس است».

او با نمایشی خواندن دادگاه پنجشنبه هفته گذشته بنجامین بریر افزود که موکلش از «محاکمه منصفانه توسط قضات بی‌طرف برخوردار نبود» و اشاره کرده که به عنوان وکیل، به متن کامل کیفرخواست دسترسی نداشته است.

بنجامین بریر از جمله شهروندان غربی است که حکومت جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته، آن‌ها را به اتهام‌های گوناگون از جمله «جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام» بازداشت و تعدادی از آن‌ها را با زندانیان وابسته به جمهوری اسلامی در خارج مبادله کرده است.

برخی از ایرانی‌های دو تابعیتی نیز به همین اتهامات بازداشت و در ایران زندانی شده‌اند.

کشورهای غربی بارها گفته‌اند که جمهوری اسلامی با گروگان گرفتن شهروندان دوتابعیتی و خارجی، سعی در گرفتن امتیاز از کشورهای خارجی دارد.

وکیل بنجامین بریر در بخش دیگری از بیانیه خود گفته است: «این موضوع قابل تحمل نیست که بنجامین بریر توسط رژیمی که عامدانه او را بازداشت کرده است، به گروگان گرفته شده تا در مذاکرات از او برای مبادله استفاده کند».

آقای والنت با اشاره به اعتصاب غذای موکلش افزوده که بریر به‌دلیل اعتصاب غذا «ضعیف و ضعیف‌تر» شده است.

بنجامین بریر از یک ماه پیش در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و روز پنجشنبه هفته گذشته در حالی در دادگاه انقلاب مشهد حاضر شد که دچار ضعف شدید جسمی شده بود.

سعید دهقان، یکی از وکلای این شهروند فرانسوی، پس از برگزاری نخستین دادگاه موکل خود در توئیتی نوشت که «موضع قاضی از همان ابتدای جلسه «معلوم بود» و «با استفاده از واژه مبادله، تکلیف را هم معلوم کردند».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رویترز و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG