لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

بزرگ‌ترین بانک ژاپن همکاری با ایران را متوقف می‌کند


خبرگزاری رویترز به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد گروه مالی «میتسوبیشی یو‌اف‌جی» به عنوان بزرگترین بانک ژاپن، قصد دارد به‌دلیل بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، همه مبادلات مالی خود با ایران را متوقف کند.

این خبرگزاری روز پنج‌شنبه (۲۱ تیر) نوشته که این موضوع را بر اساس «اسنادی» که آنها را مشاهده کرده، گزارش می‌کند.

این خبر پس از آن منتشر شده که رسانه‌های ژاپن روز ۱۲ تیرماه به نقل از مقام‌های این کشور گزارش دادند که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، با افزایش فشارهای آمریکا بر ایران، برنامه سفر خود به تهران در ماه جاری را لغو کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی ژاپن، کیودو، دولت ژاپن مشغول برنامه‌ریزی برای سفر شینزو آبه به تهران و ملاقات او با حسن روحانی در ماه جاری میلادی بود که می‌توانست اولین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن به ایران از سال ۱۹۷۸ باشد.

رویترز در گزارش پنج‌شنبه خود نوشته احتمال دارد بزرگ‌ترین بانک ژاپن از مشتریان خود نیز بخواهد دادوستد خود را با ایران متوقف کنند، چرا که بیشتر مبادلات تجاری بین‌المللی از طریق موسسات مالی انجام می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه میلادی به صورت یک‌جانبه خروج آمریکا از توافقنامه بین‌المللی برجام را اعلام کرد و از بازگشت دوباره تحریم‌هایی که متوقف شده بودند، علیه ایران خبر داد.

واشینگتن اندکی بعد نیز از کشورهای جهان خواست خرید نفت خام از ایران را تا چهارم نوامبر سال جاری میلادی متوقف کنند و یا در انتظار عواقب آن بمانند.

ژاپن یکی از خریداران عمده نفت خام ایران است و گروه مالی «میتسوبیشی یو‌اف‌جی» بخش اعظم مبادلات مالی مربوط به واردات نفت خام توکیو از تهران را انجام می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، از آنجا که همکاری موسسات مالی جهانی با ایران پس از مهلت ۱۸۰ روزه آمریکا در چهارم نوامبر ممنوع خواهد شد، این بانک ژاپنی به مشتریان خود در این زمینه اطلاع داده است.

رویترز نوشته در سندی که خبرنگارانش مشاهده کرده‌اند، بانک یادشده به مشتریان اطلاع داده در صورت صدور دستورالعمل تازه‌ای از سوی ایالات متحده، احتمال دارد گروه مالی «میتسوبیشی یو‌اف‌جی» نیز در سیاست خود تجدیدنظر کند.

اول تیرماه خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که ایالات متحده از ژاپن خواسته به طور کامل خرید نفت از ایران را متوقف کند.

همزمان خبرگزاری رویترز هم از قول رئیس انجمن نفتی ژاپن گزارش داده بود که اگر مشکلات انتقال پول و تحریم‌های ایران حل نشود، این کشور احتمالا از ماه اکتبر (مهرماه) قادر به خرید نفت از ایران نخواهد بود.

تاکاشی تسوکیوکا اعلام کرده بود که تصمیم برای واردات نفت از ایران احتمالا در ماه اوت اتخاذ می‌شود و ژاپن اقدامات دیگر مشتریان آسیایی ایران مانند چین، هند و کره جنوبی را نیز مد نظر قرار خواهد داد.

چند روز پس از آن نیز یک مقام دولت ژاپن گفت توکیو در حال بررسی چندوچون بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران است تا از تاثیر آنها بر شرکت‌های ژاپنی جلوگیری کند.

یوشیهیده سوگا، از سخنگویان ارشد دولت ژاپن، گفت که این کشور مذاکراتی با آمریکا درباره اعمال تحریم‌ها بر ایران انجام داده است اما از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد. او همچنین گفت که ژاپن با ایران هم در این باره در تماس است.

ژاپن در سال گذشته میلادی چهارمین مشتری عمده آسیایی نفت ایران بود و روزانه ۱۷۲ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود که این رقم تقریباً معادل ۵.۳ درصد از کل واردات نفت ژاپن است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG